رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید


رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید

اسم چوپان دروغگو و پینوکیو بد در رفته است! چرا؟ چون مطالعات نشان می‌دهد متأسفانه بیشتر افراد در طول روز بارها دروغ می‌گویند. در بهترین حالت افراد حداقل ۲ تا ۳ بار در روز دروغ می‌گویند. مثلا دوستان و همکاران شما معمولا در طول روز در ارتباطات‌شان و حتی در مکالمات کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای دروغ‌های ریز و درشت می‌گویند. خود شما خواننده‌ی عزیز هم بالاخره دوست و همکار کسی هستید دیگر. اگر کمی به رفتار خود دقت کنیم، متوجه می‌شویم که گاهی اوقات بیهوده از گفتن حقیقت پرهیز و خود و دیگران را وارد چالش فرسایشی می‌کنیم. محققان دانشگاه کالیفرنیا بعد از ۲۵۳ مطالعه و پژوهش دریافته‌اند که ما فقط قادر به کشف ۵۳ درصد از دروغ‌هایی که به ما گفته می‌شود، هستیم. یعنی تقریبا معادل احتمال پیش‌گویی درباره شیر یا خط آمدن سکه! در این دروغ بازار، نحوه‌ی برخورد با افراد دروغگو بسیار مهم است. نکته‌ی ترسناک دیگر در بازی دروغ و حقیقت این است که حتی مأموران پلیس، بازجویان حرفه‌ای، قاضی‌ها و … نیز تنها در ۶۰ درصد مواقع دروغ را از حقیقت تشخیص می‌دهند و هیچ قطعیتی در کار نیست. در رفتار با افراد دروغگو روش‌های متعددی وجود دارد که استفاده از آنها به موقعیت بستگی دارد. با ما همراه باشید.


گاهی اوقات دروغی که می‌شنویم آن‌قدر بزرگ و شاخ‌دار است که هر آدمی می‌تواند آن را تشخیص بدهد. در این مواقع نوع رفتار با فرد دروغگو و مدیریت مکالمه خیلی ساده‌ است. اما بعضی اوقات دروغی که می‌شنویم آن‌چنان هم واضح نیست و تنها با درصدی از شک و تردید و بدبینی معقول می‌توان در تله‌ی دروغگو نیفتاد. البته بدبینی اصلا ویژگی مطلوبی نیست ولی تلفیق درصدی از آن با واقع‌بینی باعث می‌شود رفتار با افراد دروغگو را در زندگی خود بهتر مدیریت کنیم. بعد از اینکه احساس کردیم حرفی که شنیده‌ایم چیزی جز دروغ نبوده است، باید چه کنیم؟ چگونگی رفتار با افراد دروغگو را از کجا بیامورزیم؟ مستقیم به فرد بگوییم که کمتر دروغ بگو؟ به او بگوییم چرا راست نمی‌گویی یا خیلی ساده به او اهمیت ندهیم و از دروغی که گفته است، بگذریم؟ نیچه می‌گوید: «از اینکه دروغ گفته‌ای ناراحت نیستم، اینکه دیگر به تو اعتماد نخواهم کرد مأیوسم می‌کند.»

۱. قواعد بازی را بدانید

 

گاهی اوقات برملا شدن حقیقت و رو کردن دست افراد، عواقب خیلی بدتری از شنیدن آن دروغ و به روی خود نیاوردن دارد. لازم نیست تا احساس کردید کسی دروغ می‌گوید سریعا واکنش نشان بدهید. شرایط و موقعیتی را که در آن هستید، بسنجید. علت دروغ چیست؟ نتیجه‌ی پیگیری حقیقت به چه می‌انجامد؟ گاهی بهتر است در مقابل فرد دروغگو سکوت کنید و هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهید.


۲. شوخی کنید

بعضی دروغگوها چنان دروغ‌های بزرگی می‌بافند که نه تنها باورکردنی نیست بلکه خنده‌دار و مسخره نیز به نظر می‌رسد. این دروغ‌ها از ۸ فرسخی هم قابل شناسایی هستند. در این مواقع از شوخی کمک بگیرید. مثلا بگویید: «احیانا دماغت بیست سانت بلندتر نشده؟» یا شوخی‌های دیگری که فرد دروغگو را در موقعیت جدیدی قرار بدهد که امکان شوخی کردن برای او نیز فراهم بشود و بتواند در چرخشی رفتاری، حقیقت را بگوید و همه چیز را به پای شوخی بگذارد. این نوع رفتار با افراد دروغگو هم باعث می‌شود از شنیدن دروغ‌های دیگر مصون بمانید و هم آبروی فرد حفظ می‌شود.

۳. خود را به آن راه بزنید

 

روش دیگر رفتار با افراد دروغگو این است که خود را به آن راه بزنید. با به‌کارگیری این روش فرد مجبور به اعتراف می‌شود و در عین حال عزت‌ نفس و آبرویش نیز حفظ می‌شود. وانمود کنید که حافظه‌تان یاری نمی‌کند و تا می‌توانید سؤالات ریز و درشت بپرسید. وقتی وارد جزئیات موضوع بشوید خیلی زود حقیقت آشکار می‌شود.

۴. با دروغگو صحبت کنید

اگر کمی دقیق‌تر فکر کنید، قطعا یادتان می‌آید که شخص شخیص شما هم در طول روز بارها دروغ می‌گوید. این ویژگی بسیار نامطلوب و زشت است و فجایع و مشکلات بسیاری در طول تاریخ از دروغ گفتن به بار آمده است، ولی به هر حال همه‌ی ما کم و بیش دروغ‌های ریز و درشت می‌گوییم. سعی کنید در مورد دروغی که شنیده‌اید خصوصی با دروغگو صحبت کنید و به نحوی با او حرف بزنید که آبرویش حفظ بشود. یادتان باشد برای اثبات ادعای خود باید دلایل کافی داشته باشید چون اگر مدارک کافی ارائه ندهید شاید همه چیز را گردن خودتان بیندازد و از گفتن حقیقت طفره برود.


مقاله مرتبط: از کجا بفهمیم کسی دروغ می‌گوید؟

۵. مواظب خودتان باشید

 

دانستن حقیقت حق همه‌ی ماست. چه دروغی که شنیده‌اید، خیلی بزرگ و نمایان باشد و چه حرفه‌ای و زیرپوستی گفته شده باشد. از حق خود دفاع کنید ولی حواس‌تان باشد اگر تصمیم گرفته‌اید دست دروغگو را رو کنید، عواقب این کار را در نظر بگیرید. ظرفیت فرد و سابقه‌ی روابط‌تان را کاملا بسنجید تا از اعصاب و احساسات خود محافظت کنید. یعنی چه؟ یعنی با در نظر گرفتن شرایطی که در آن هستید رفتار با افراد دروغگو را طوری مدیریت کنید که شأن هر دوی شما حفظ شده و گره از مشکل باز بشود. نگذارید دروغ‌هایی که شنیده‌اید به بحث و دعوا منجر بشود و اعصاب‌تان به هم بریزد. خود را به جای فرد بگذارید و با علم به اینکه دروغ گفتن حرکت ناشایستی است، سعی کنید ریشه و علت دروغگویی او را پیدا کنید.

بعضی افراد از روی ترس یا کمبود اعتماد به نفس دروغ می‌گویند. اما برخی دیگر دروغگوهای حرفه‌ای و قهاری هستند که سالیان دراز از عمر خود را با دروغ گذرانده‌اند و به چه منافع و دستاوردهایی که نرسیده‌اند. رفتار با افراد دروغگو، پیچیدگی‌های فراوانی دارد. اینکه بتوانید به درستی تشخیص بدهید کدام روش را برای برخورد با دروغگو انتخاب کنید، تا حد زیادی به شرایط شما بستگی دارد. به قول نیچه ناگوارترین نتیجه‌ی دروغ از دست رفتن و گسسته شدن پیوندهای اعتماد میان افراد است.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید در فیسبوک
ارسال رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید در تویتر
ارسال رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید در واتس آپ
ارسال رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید در تلگرام
خبرخوان رفتار با افراد دروغگو؛ ۵ نکته برای وقتی که مچ یک دروغگو را گرفتید

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0