رشد جنین در هفتۀ چهارم


رشد جنین در هفتۀ چهارم

رویان یا جنین ابتدایی در هفتۀ چهارم بارداری تقریباً به اندازۀ یک دانه بلور نمک است که توده‌‌ای سلولی به طول یک میلی‌متر با وزنی در حدود ۰/۱۱ گرم خواهد بود. در این هفته سلول‌های درونی بلاستوسیست در دو لایۀ مجزا در حال شکل‌گیری است. اپی‌بلاست به جنین و حفرۀ آمنیونی تبدیل می‌شود که بعدها کیسۀ آمنیون خواهد بود و هیپوبلاست به کیسۀ زرده که جنین در حال رشد را تغذیه می‌کند. این سلول‌ها اکنون در فرایند تبدیل شدن به سه لایۀ مجزا هستند که اندام‌ها و بافت‌های بدن را تشکیل خواهد داد.

لایۀ بیرونی جنین اکتودرم نام دارد و به لولۀ عصبی تبدیل می‌شود که از آن مغز، نخاع، اعصاب، عدسی چشم، پوست، ناخن، مینای دندان، بینی و بخش‌هایی از گوش شکل می‌گیرد. لایۀ میانی مزودرم است و قلب، سیستم گردش خون، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را تشکیل خواهد داد. لایۀ درونی آندودرم است و در نهایت ریه‌ها، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، زبان و لوزه‌ها را می‌سازد. با ادامۀ لانه‌گزینی، پرزهای کوریونی انگشت‌مانند از لایۀ بیرونی کیسۀ زرده به وجود می‌آید تا جنین را در رحم بکارد و جفت را به وجود بیاورد. پرزهای کوریونی همچنین یک ساقه بین جفت و جنین ایجاد می‌کند که بخشی از بند ناف را تشکیل خواهد داد. جفت برای اکسیژن‌رسانی و تغذیۀ جنین در دوران بارداری رشد می‌یابد. در این مرحله و تا زمانی که جفت بتواند این کار را بر عهده بگیرد، مواد مغذی را کیسۀ زرده به جنین می‌رساند و مایعی درون کیسۀ زرده که به نام مایع آمنیوتیک شناخته می‌شود، جنین را احاطه کرده است و از آن محفاظت می‌کند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "رشد جنین در هفتۀ چهارم" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: رشد جنین در هفتۀ چهارم در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب رشد جنین در هفتۀ چهارم را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال رشد جنین در هفتۀ چهارم در فیسبوک
ارسال رشد جنین در هفتۀ چهارم در تویتر
ارسال رشد جنین در هفتۀ چهارم در واتس آپ
ارسال رشد جنین در هفتۀ چهارم در تلگرام
خبرخوان رشد جنین در هفتۀ چهارم

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0