درمان ناباروری به روش IVF


درمان ناباروری به روش IVF

لقاح مصنوعی، که به IVF معروف است، روش درمانی معمول برای درمان ناباروری است که در معالجه بسیاری از دلایل ناباروری مفید و کاربردی است. ایران مناسب ترین میزبان برای افرادی از سراسر جهان است که می خواهند فرزند خود را از طریق درمان IVF در مکانی امن و با دستان پزشکانی ماهر آبستن شوند و همچنین از قیمت های رقابتی بهره ببرند.

لقاح خارج از رحم یا ivf یک روش درمان کمک باروری است که در آن اسپرم و تخمک‌ها در آزمایشگاه با هم ترکیب می‌شوند. سپس رویان یا رویان‌های حاصل از این روش را به درون رحم منتقل می‌کنند. روش ivf از پرکاربردترین روش‌های درمان ناباروری است. در این مطلب می‌توانید با روش درمانی لقاح خارج از رحم آشنا شوید.

بسیاری از مردم ایران را به عنوان مقصد IVF خود انتخاب می کنند چرا که کلینیک های IVF ایران از جدیدترین فناوری ها برخوردار هستند، و همچنین با اینکه ایران پزشکان ماهر و مراکز IVF حرفه ای دارد، هزینه IVF در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر است.
ایران بیش از 50 مرکز تلقیح مصنوعی دارد، که مراکز IVF تهران و شیراز در صدر قرار دارند.
به طور کلی، میزان موفقیت لقاح مصنوعی در ایران به دلیل پزشکان ماهر و کلینیک های مدرن IVF بسیار زیاد است. با این حال، میزان موفقیت عمل برای باردار شدن زنان زیر 35 سال بیشتر از زنان مسن می باشد.
و در آخر شایان ذکر است که قیمت درمان ناباروری به روش IVF در ایران مقرون به صرفه تر از هر کشور دیگری در سطح جهان میباشد.

موارد تجویز درمان به روش ivf

در صورت وجود مشکلاتی در زنان مانند مشکل تخمک‌گذاری، پایین بودن کیفیت تخمک، انسداد لوله‌های رحم و آندومتریوز معمولاً روش ivf می‌تواند شانس بارداری موفق را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

همچنین در مواردی که مشکل تعداد و تحرک کم اسپرم مرد وجود دارد یا در صورت استفاده از تخمک اهدایی، ivf روشی مناسب برای کمک به باردار شدن است.

اگر پزشک با انجام آزمایش‌های بررسی ناباروری، قادر به تشخیص مشکل ناباروری نباشد و دلیل ناباروری فرد نامشخص باشد یا سایر روش‌های درمان ناباروی مؤثر نبوده باشد، پزشک معمولاً از روش ivf برای افزایش شانس باروری استفاده می‌کند.

مراحل انجام ivf

انجام یک دوره ivf حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. مراحل انجام ivf معمولاً به ترتیب زیر است:

تحریک تخمدانهشت تا ۱۴ روز قبل از شروع عادت ماهانه، داروی گنادوتروپین مصرف می‌کنید که نوعی داروی باروری است و با تحریک تخمدان‌ها باعث تشکیل چندین تخمک بالغ و آمادۀ باروری می‌شود. همچنین ممکن است یک هورمون مصنوعی مثل لوپرولاید یا سترورلیکس برای شما تجویز می‌شود که مانع از آزادسازی پیش از موعد تخمک می‌شود.

رشد فولیکول: در زمان مصرف این داروها معمولاً لازم است که برای بررسی وضعیت رشد فولیکول‌ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً با آزمایش خون یا سونوگرافی، وضعیت رشد فولیکول‌ها را بررسی می‌کند. پزشک در صورت مؤثر بودن دارو‌های تحریک تخمدان مرحلۀ بعد را آغاز خواهد کرد.

تزریق برای بلوغ تخمک‌ها: هنگامی ‌که فولیکول‌ها به اندازۀ کافی رشد کردند و آماده شدند، پزشک با تجویز یک داروی تزریقی باعث می‌شود که تخمک‌ها به بلوغ کامل برسند تا قابلیت بارور شدن پیدا کنند. حدود ۳۶ ساعت پس از تزریق این دارو، تخمک‌ها آمادۀ استخراج است.

عمل تخمک‌گیری یا پانکچر: در این مرحله که در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود، پزشک با استفاده از سونوگرافی واژینال، تخمدان‌ها را بررسی و فولیکول‌ها را شناسایی می‌کند. سپس با وارد کردن سوزن باریکی از طریق واژن، تخمک‌ها را از درون فولیکول‌ها خارج می‌کند. معمولاً هشت تا ۱۵ تخمک استخراج می‌شود. این عمل ممکن است تحت بیهوشی خفیف با استفاده از مسکن یا آرام‌بخش انجام شود و معمولاً دردی احساس نمی‌شود. بین یک تا دو ساعت بعد از انجام عمل پانکچر می‌توان از بیمارستان خارج شد. بعد از عمل ممکن است فرد چند روز دچار گرفتگی ماهیچه‌ها و لکه‌بینی شود، اما اغلب این علائم طی یک یا دو روز بهبود پیدا می‌کنند. همزمان با تخمک‌گیری از زن، معمولاً نمونۀ اسپرم مرد نیز جمع‌آوری می‌شود.

لقاح: متخصص رویان‌شناسی در این مرحله، تخمک‌ها و اسپرم‌های جمع‌آوری‌شده را بررسی می‌کند و سپس در آزمایشگاه آنها را در مجاورت هم قرار می‌دهد تا لقاح انجام شود. ممکن است برای افزایش شانس موفقیت، پزشک از روش میکرواینجکشن برای لقاح استفاده کند. در این روش یک اسپرم به طور مستقیم به درون هر تخمک بالغ تزریق می‌شود.

رشد رویان‌ها: حدود سه روز پس از استخراج تخمک‌ها، برخی از تخمک‌هایی که با موفقیت بارور شده‌اند تبدیل به رویان‌هایی با شش تا ۱۰ سلول می‌شوند. در روز پنجم، برخی از این رویان‌ها تبدیل به بلاستوسیست‌هایی با حفره‌ای پر از مایع و بافت‌هایی می‌شوند که در حال تغییر یافتن به جفت و جنین است. متخصص رویان‌شناسی در این مرحله، رویان یا رویان‌هایی را برای انتقال به رحم انتخاب می‌کند که شانس زنده ماندن آنها بیشتر است. اگر تعداد رویان‌های سالم بیش از حد مورد نیاز باشد، می‌توان آنها را منجمد کرد و برای انجام روش ivf در آینده به کار برد.

عمل انتقال: حدود پنج روز بعد از عمل تخمک‌گیری، برای عمل انتقال رویان لازم است به بیمارستان بروید. پزشک در این مرحله، با توجه به سن شما، بین یک تا پنج رویان را به وسیلۀ یک لولۀ باریک یا همان کاتتر از دهانۀ رحم به داخل رحم منتقل می‌کند. ممکن است در این حالت دچار گرفتگی ماهیچه‌ها شوید، اما نیازی به بی‌حسی نخواهید داشت. بعد از انتقال رویان لازم است مدتی استراحت کنید و می‌توانید بعد از چند ساعت به منزل بروید.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل فوق، رویان در دیوارۀ رحم لانه‌گزینی می‌کند و با رشد آن، جنین تشکیل می‌شود. به خاطر داشته باشید که در صورت کاشت بیش از یک رویان، احتمال باردار شدن بیشتر می‌شود، اما احتمال بارداری چندقلو نیز افزایش می‌یابد. دو هفته پس از کاشت رویان‌ها در رحم، می‌توانید با استفاده از تست بارداری خانگی یا آزمایش خون از باردار بودن خود مطمئن شوید.

مراقبت‌های بعد از ivf

بین یک تا دو ساعت بعد از عمل تخمک‌گیری یا پانکچر، زن می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. پزشک ممکن است دارو‌هایی خوراکی، تزریقی یا شیاف داخل واژن را برای آمادگی رحم برای لانه‌گزینی جنین یا پیشگیری از عفونت تجویز کند که فرد باید داروها را مطابق دستور پزشک مصرف کند. همچنین توصیه می‌شود در صورت مشاهدۀ هر یک از علائم زیر بعد از عمل تخمک‌گیری، پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • خونریزی شدید واژن
  • درد یا مشکل هنگام دفع ادرار
  • تورم یا درد شدید شکم

حدود پنج روز بعد از عمل تخمک‌گیری، ممکن است عمل انتقال جنین انجام شود. حدود دو هفته بعد از عمل انتقال برای بررسی موفقیت بارداری، لازم است یک آزمایش خون انجام شود. بعد از عمل انتقال جنین بهتر است فرد فعالیت شدید نداشته باشد، با این‌حال بسیاری از پزشکان معتقد هستند که فعالیت روزانۀ عادی بعد از یک روز استراحت می‌تواند به گردش خون مادر کمک کند و نیازی به استراحت مطلق نیست. پزشکان برای افزایش شانس موفقیت عمل ivf بعد از انتقال، رعایت موارد زیر را توصیه می‌کنند:

  • ۲۴ ساعت استراحت در تخت
  • شروع فعالیت روزانۀ عادی بعد از ۲۴ ساعت
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین‌تر از یک کیلو
  • نداشتن فعالیت شدید مثل دویدن و ورزش
  • نداشتن رابطۀ جنسی تا زمان تشخیص پزشک
درمان ناباروری به روش IVF
درمان ناباروری به روش IVF

احتمال موفقیت ivf

نتیجۀ ivf هر زوجی با زوج دیگر، با توجه به علت ناباروری زوج‌ها و سن آنها متفاوت است. زنان جوان‌تر به دلیل داشتن تخمک‌های سالم‌تر، احتمال بارداری بیشتری دارند. حدود ۴۰ درصد موارد انجام روش ivf در زنان کمتر از ۳۴ سال، منجر به تولد نوزاد یا نوزادان سالم شده است. با افزایش سن میزان موفقیت کاهش پیدا می‌کند. با پیشرفت علم پزشکی، پیشرفت‌هایی در زمینۀ عمل ivf به وجود آمده است که شانس موفقیت آن را افزایش می‌دهد.

این پیشرفت‌ها منجر به آن شده است که شانس باروری در انتقال رویان منجمد و تازه برابر شود. با تکنیک‌های جدیدی مانند خراش آندومتر یا هچینگ رویان و همچنین با پیشرفت‌هایی که در زمینۀ تشخیص پیش از لانه‌گزینی حاصل شده، شانس موفقیت روش ivf نیز بیشتر شده است.

معایب روش ivf

اگرچه روش ivf برای درمان ناباوری گزینۀ مناسبی به نظر می‌رسد، اما مشکل‌ها و معایبی را نیز به همراه دارد. این مشکل‌ها هرچند خیلی متداول نیست، اما لازم است در صورت انتخاب این روش به عنوان درمان، در مورد مشکلاتی احتمالی آن نیز آگاه باشید. در زیر برخی از معایب این روش درمانی آمده است:

گران‌قیمت و زمان‌بر بودن: بارور کردن تخمک‌ها بیرون از بدن نیازمند اقدامات آزمایشگاهی و داروهای گران‌قیمت است. تحت نظر گرفتن نحوۀ پاسخگویی بدن به داروها نیز زمان‌بر است و نیاز به انجام آزمایش خون و سونوگرافی بیشتری دارد.

احتمال چندقلوزایی: در صورت انتقال بیش از یک رویان به رحم، احتمال بارداری دو یا چندقلو وجود خواهد داشت. با این وجود که بسیاری از زوج‌ها این موضوع را یک موهبت می‌دانند اما چندقلو باردار بودن، زنان را در ردیف بارداری‌های پرخطر قرار می‌دهد. برخی از پزشکان می‌توانند با استفاده از روشی، تعداد مشخصی از رویان‌هایی که به شکلی موفق کاشت شده‌اند را انتخاب و نگه ‌دارند. این کار ممکن است عواقبی داشته باشد، اما احتمال بارداری چندقلویی را کاهش دهد.

احتمال بارداری خارج از رحم: زنانی که مشکل ناباروری دارند بیشتر در خطر بارداری خارج از رحم هستند. علاوه بر آن تمامی ‌روش‌های درمانی کمک‌باروری از جمله ivf، خطر حاملگی خارج رحم را افزایش می‌دهد.

خطر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان‌ها (ohss): سندرم تحریک بیش از حد تخمدان‌ها (ohss) وقتی اتفاق می‌افتد که بدن فرد بیش از حد به داروهای ناباروری پاسخ می‌دهد و تخمک‌های بسیار زیادی تولید می‌کند. حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد زنانی که گنادوتروپین مصرف می‌کنند، به نوع خفیف این سندرم دچار می‌شوند که علائم آن شامل افزایش وزن و احساس سیری و نفخ است. برخی زنان همچنین به تنگی نفس، سرگیجه، درد در ناحیۀ لگن، حالت تهوع و استفراغ دچار می‌شوند. این مشکل معمولاً با تحت نظر قرار گرفتن توسط پزشک و استراحت مطلق برطرف می‌شود. در موارد نادر، این سندرم می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است برای تحت نظر قرار گرفتن، مراقبت‌های ویژه و درمان، نیاز به بستری شدن باشد.

امکان ناتمام ماندن ivf: در برخی از موارد، درمان ivf ممکن است پیش از مرحلۀ استخراج تخمک‌ها متوقف شود. تولید نشدن فولیکول کافی برای ادامۀ فرایند درمان یا احتمال بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان از دلایلی است که باعث می‌شود یک فرایند ivf، نیمه‌تمام متوقف شود.

درمان ناباروری  (لقاح آزمایشگاهی : IVF )
لقاح آزمایشگاهی، معروف به IVF ، روش درمانی معمولی برای درمان ناباروری است که در معالجه بسیاری از دلایل ناباروری مفید است. در زیر فهرستی از افرادی که می توانند از لقاح مصنوعی بهره مند شوند، مشاهده می کنید.
•    زوج هایی که بیش از 6 ماه برای باروری تلاش کرده اند.
•    زنانی که نتوانستند با سایر روشهای باروری، از جمله داروها و IUI (تلقیح داخل رحمی)، باردار شوند.
•    مبتلایان به بیشتر انواع ناباروری، از جمله ناباروری به سبب عامل لوله ای (توبال فاکتور)، اندومتریت، سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )، ناباروری عامل مردانه، تخمک / اسپرم ناسالم، یا عدم توانایی حفظ باروری .
•    زوج هایی که در معرض برخی از اختلالات ژنتیکی هستند، و می خواهند ژنتیک فرزند خود را کنترل کنند.
•    زوجین یا زنان مجردی که می خواهند در زمان مورد نظر خود باردار شوند.

همچنین لازم به ذکر است که زنان در تمام مراحل سالهای تولید مثلی خود با استفاده از لقاح مصنوعی، با استفاده از تخمک خود یا تخمک اهدا کننده می توانند بارور شوند.
با این حال، باید توجه داشت که درمان IVF ممکن است برای برخی از افراد سودمند نباشد. این افراد شامل گروه های زیر می شوند:
•    خانم هایی با تخمک های ناسالم که تمایلی به استفاده از تخمک های اهدایی ندارند.
•    خانم هایی با شرایط خاص، از جمله تومورهای فیبروئیدی، ناهنجاری های رحمی، یا اختلال عملکرد تخمدان، که می تواند در موفقیت IVF اختلال ایجاد کند.
•    خانم هایی با چاقی مفرط.

فرآیند  IVF

لقاح آزمایشگاهی به این معنی است که لقاح تخم و اسپرم خارج از بدن در آزمایشگاه رخ می دهد. این فرایند شامل مراحل مشخصی است که در طی یک دوره زمانی اتفاق می افتد.
در اینجا شرح ساده ای از کل روش آورده شده است:
برای تولید تخمدان باید تعدادی تزریق دریافت کنید تا تخمک بیشتری تولید شود.
برای بررسی پیشرفت تخمک ها، تیم پزشکی شما را در طی دوره درمانی از طریق سونوگرافی و آزمایش خون کنترل می کنند. هنگامی که تخمک ها به اندازه کافی بالغ شوند، پزشک روند بازیابی تخمک ها  را شروع می کند. این روش تحت بی حسی خفیف انجام می شود و 20 دقیقه طول می کشد.
سپس از آقا خواسته می شود تا نمونه ای تازه از اسپرم خود را در اختیار بگذارد. بعد از آن برای جدا کردن فعال ترین و سالم ترین اسپرم برای لقاح ، اسپرم ها تحت فرآیند شستشو و چرخش قرار می گیرند.

سپس تخمک ها و اسپرم همسر یا اسپرم اهداکننده در آزمایشگاه ترکیب می شوند. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه لقاح صورت گرفته است، تخمکها بعد از بازه زمانی 16 تا 20 ساعته بررسی می شوند. خاطرنشان می شود که در فرآیندی دیگر، به نام ICSI، اسپرم به مرکز تخمک تزریق می شود. برای دادن فرصت به تخمک های بارور برای شروعی عالی، پیش از آنکه آنها را به رحم منتقل کنند اجازه می دهند تا 6 روز در آزمایشگاه رشد کنند.
هنگامی که پزشک بهترین رویان را انتخاب کرد و آن را در رحم شما قرار دهد، شما به طور رسمی باردار می شوید. به هر حال، باید توجه داشت که کاشت ممکن است از 1 تا 5 روز به طو بیانجامد.
برای مطمئن شدن از این که کاشت موفقیت آمیز بوده است، 2 هفته پس از انتقال آزمایش بارداری انجام می شود.
تیم ما در طول 10 هفته اول بارداری، شما را تحت نظر خواهد داشت.

بعد از عمل

IVF برای بیشتر خانم ها بدون درد است، با این وجود طبیعی است از درد خفیف شکم رنج ببرید.
بهتر است پس از عمل شرایط را آسان بگیرید، بیشتر خانمها می توانند فعالیت روزانه خود را روز بعد از سر بگیرند.
همچنین یبوست و حساس شدن سینه ها طبیعی است.
اما اگر علائمی مانند خونریزی شدید واژن، درد لگن، خون در ادرار، و تب بالاتر از 38 درجه سانتیگراد دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
همچنین خاطرنشان می شود که احتمال چند قلو زایی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد در درمان با IVF افزایش می یابد.

هزینه لقاح مصنوعی در ایران
لازم به ذکر است که IVF در ایران  توسط دستان بسیار ماهر جراحان مشهور ایرانی انجام می شود. با این حال، هزینه لقاح مصنوعی در ایران، مانند بسیاری از اقدامات پزشکی یا زیبایی، بسیار مناسب و رقابتی است.

درمان ناباروری با مدرن ترین تجهیزات روز آمریکایی در مجموعه بیمارستان های ریپ روآرت گرجستان

اگر تو ایران نتیجه دلخواه را بدست نیاوردید با ما با شماره 09123833830 تماس بگیرید، مشاوره رایگان و درمان 100 درصد تضمینی نازایی و ناباروری در کشور گرجستان

از سایت فارسی ریپ رو آرت دیدن کنید

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "درمان ناباروری به روش IVF" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: درمان ناباروری به روش IVF در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب درمان ناباروری به روش IVF را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال درمان ناباروری به روش IVF در فیسبوک
ارسال درمان ناباروری به روش IVF در تویتر
ارسال درمان ناباروری به روش IVF در واتس آپ
ارسال درمان ناباروری به روش IVF در تلگرام
خبرخوان درمان ناباروری به روش IVF

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

5 thoughts on “درمان ناباروری به روش IVF

  • جولای 24, 2020 at 2:17 ق.ظ
    Permalink

    IVF در ایران بسیار پیشرفت کرده و افراد زیادی از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس برای درمان به ایران میان

  • جولای 24, 2020 at 2:18 ق.ظ
    Permalink

    تکنولوژی و دانش پزشکی IVF در ایران در حد قابل قبولی در جهان قرار دارد و این موضوع در مورد ارزآوری در حوزه گردشگری درمانی با توجه به هزینه های IVF ظرفیت خوبی برای فعالیت دارد.

  • جولای 24, 2020 at 2:18 ق.ظ
    Permalink

    به جرات میتونم بگم که در حوزه ی درمان ناباروری در منطقه ی خاورمیانه و کشورهای همسایه حرف اول رو ایران میزنه و با توجه به پزشکان حرفه ای و کلینیک های مجهز پتانسیل بالایی برای جذب توریست درمانی در این حوزه وجود داره

  • جولای 24, 2020 at 2:19 ق.ظ
    Permalink

    خوشبختانه ایران از لحاظ درمان ناباروری حرف های زیادی برای گفتن دارد و به موفقیت های خوبی رسیده

  • جولای 24, 2020 at 2:19 ق.ظ
    Permalink

    تکنولوژی و علم ایران در حوزه درمان ناباروری به اوج رسیده و پزشکان متخصص این حوزه ، بهترین سرویس را در این زمینه ارائه می دهند و ivf به میهمانان کشورهای پاکستان و عراق و آذربایجان به بهترین نحو در ایران و توسط علاءالدین ارائه می شود

Comments are closed.


0