جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس


جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس

اگر اهل ایرانگردی باشید حتما گذرتان به آذربایجان های واقع در شمال غربی کشورمان افتاده است. سرزمین هایی کوهستانی با طبیعتی مسحور کننده که چشم هر بیننده ای را خیره خواهد کرد. اگر اهل سفر کردن باشید و به دنبال طبیعتی ناب و آب و هوایی دلپذیر در کنار قدمتی چند هزار ساله هستید، بازهم آذربایجان مقصدی تمام عیار است که هر سلیقه ای را مجذوب خود خواهد کرد.

این بار در میان آذربایجان ها سری به آذربایجان غربی می زنیم که موطن نگینی نمکین همچون دریاچه ارومیه است. در کرانه جنوبی دریاچه ارومیه و جنوب شرقی آذربایجان غربی، سرزمینی حاصلخیز قرار دارد که هزاران سال پیش از میلاد مسیح محل زندگی و فرمانروایی اقوامی همچون مادها، ماناها و اورارتورها بوده است.

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس
جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس

میاندوآب یا قوشاچای یکی از شهرهای حاصلخیز و جلگه ای آذربایجان غربی است که به داشتن آب وهوایی معتدل و بسیار مطلوب در طول تاریخ شهره بوده است، آنچنان که تبدیل به پایتخت زمستانی ایلخانیان می شود. میاندوآب همانطور که از نامش پیداست میان دو جریان آب قرار گرفته است.

زرینه رود و سیمینه رود دو رودخانه بابرکتی هستند که میاندوآب را در برگرفته اند و در کنار لیلان چای میاندوآب را به بهشتی یکسره سرسبز مبدل کرده اند. اگر قصد رزرو هتل در میاندوآب را داشتید حتما سری به هتل برنجیان میاندوآب بزنید.

قلعه هلاکوخان

در واقع قلعه هلاکوخان در داخل مرزهای استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو قرار دارد اما به مدد فاصله کوتاه این قلعه تاریخی با میاندوآب، که چیزی در حدود 15 کیلومتر است، می توانید سری به آن بزنید. قلعه هلاکوخان در تنها جزیره مسکونی دریاچه ارومیه قرار دارد. جزیره ای که در روزهای پرآبی دریاچه ارومیه جلوه های دیدنی بی نظیری داشت. این جزیره وسیع که جزیره شاهی و حتی مشت عثمانی نیز نامیده می شده حالا جزیره اسلامی نام دارد.

قلعه هلاکوخان
قلعه هلاکوخان

قلعه که در فاصله 2 کیلومتری روستای آق گنبد قرار گرفته است به سان اغلب قلعه های نفوذناپذیر منطقه آذربایجان بر قله کوهی مرتفع قرار گرفته است که از سه طرف به پرتگاه منتهی شده و تنها یک راه ورود دارد.

این قلعه که از دوره ساسانی به یادگار مانده است تا حوالی قرن هشتم ه.ق آباد و محل استفاده بوده است. قلعه فرو ریخته اما پایه های آن به همراه محل برج های مراقبت و دیده بانی و همچنین قسمتی از دیوارها و سقف برخی قسمت ها باقی مانده است.

نکته جالب تعبیه تعداد زیادی آب انبار در جای جای مسیر دسترسی به قلعه است که جوی هایی برای هدایت آب ناشی از بارش ها به داخل آب انبارهای حفر شده در دل کوه، تعبیه شده است.

فرضیه جالبی نیز درباره این قلعه مستحکم وجود دارد و برخی آن را محل به خاک سپردن سرداران مغول و همچنین هلاکوخان پادشاه مقتدر ایلخانی می دانند، اما آنچه مسلم است این قلعه حکم استراحتگاه تابستانه هلاکوخان را داشته است. اگر در فصل بهار و تابستان سری به این قلعه بزنید منظره بی بدیل اطراف قلعه شگفت زده تان خواهد کرد و حتما به هلاکوخان حق خواهید داد که این قلعه را برای اقامت تابستانه خود برگزیند.

قلعه هلاکوخان به قلعه حسین آباد نیز شهره است. میاندوآب اما یک قلعه تاریخی دیگر نیز دارد که در نزدیکی روستای میلان واقع شده و بخدک یا بختک نامیده می شود.

مسجد طاق میاندوآب

مسجد طاق در کوچه طاق، خیابان 17 شهریور شهر میاندوآب قرار گرفته است. این مسجد زیبا متعلق به اواسط دوره قاجار است و به نظر می رسد در فاصله بین سال های 1200 تا 1210 ه.ق ساخته شده که در این بین سال 1202 محتمل تر است. سازنده بنا حاکم مراغه، احمدخان بیگلر بیگی، بوده که پیوند خویشاوندی نزدیکی با فتحعلی شاه قاجار داشته است. مسجد طاق که قدیمی ترین مسجد شهر میاندوآب است ترکیبی از سنگ، آجر و خشت است و آجرهای قرمز رنگ آن جلوه خاصی به بنا داده اند.

مسجد طاق میاندوآب
مسجد طاق میاندوآبمسجد طاق میاندوآب

قدیمی ترین بخش بنای مسجد شبستان اصلی آن است. این شبستان نه ستون قطور آجری دارد و سقف آن پر از طاق های زیبا و بلند و ضربی است و یک گنبد است که به زیبایی بر روی ستون ها قرار گرفته اند. سقف شبستان نیز مزین به نه گنبد کوچک است.

طاق ها همگی از آجر بوده و گچ ملات اصلی آن هاست. تعداد چند پنجره وسیع در یکی از اضلاع شبستان نور کافی را به داخل شبستان منتقل کرده و فضا را روشن می کند. مسجد در طول دو قرن گذشته همواره اصلی ترین مرکز عبادی شهر میاندوآب بوده است و در این سال ها بخش هایی نیز به بنای اولیه افزوده شده است. چند سال پیش میراث فرهنگی میاندوآب اقدام به مرمت حیاط این مسجد زیبا کرد تا از آسیب دیدن این بنای تاریخی و چشم نواز جلوگیری کند.

پل تاتائو

پل تاتائو یا پل میرزارسول یکی از تاریخی ترین پل های شهر میاندوآب است. این پل بر روی رودخانه زیبای سیمینه رود در همسایگی میاندوآب قرار دارد که در اصل تاتائو نامیده می شوید. پل تاتائو یادگاری از دوره صفویه است اما هیچ اطلاعی از نام سازنده، بانی بنا و یا سال ساخت دقیق آن در دست نیست.

پل تاتائو
پل تاتائوپل تاتائو

این پل یکبار در زمان قاجاریه مرمت اساسی می شود. از آنجا که بانی این مرمت فردی به نام میرزا رسول بوده است این پل به نام میرزا رسول شهره می شود. پل تاتائو 57متر طول داشته و هفت دهنه با طاق جناغی نسبتا بلند دارد. در محل اتصال طاق ها به یکدیگر نیم ستون های تقریبا قطوری به شکل منشور تعبیه شده است که نقش سیل شکن را برعهده دارند.

این طاق ها نه تنها سبب عبور آب رودخانه می شده بلکه از نقطه نظر مهندسی و معماری سبک سبکتر و البته مقاوم تر شدن پل نیز می شده است و تنها بحث زیبایی ظاهری آن نیز مد نظر نبوده است. این پل آجری دارای پایه های مستحکم سنگی است. متاسفانه دو دهنه از این پل زیبا تخریب شده است.

در چند سال اخیر نیز خروش چندباره سیمینه رود سبب وارد آمدن صدماتی جدی بر پیکره پل شده اما سازمان میراث فرهنگی اقدان به بازسازی و مرمت اساسی آن نموده است. برای بازدید از این پل زیبا و رودخانه ی چشم نواز سیمینه رود باید مسیر میاندوآب به ارومیه را پیش رو گرفته و در 5 کیلومتری شهر میاندوآب و در مجاورت جاده پل را بیابید.

داش تپه

اگر به دنبال تاریخ و داستان های افسانه ای آن هم در هزاران سال پیش از میلاد هستید، حتما باید در مورد داش تپه میاندوآب چیزهایی شنیده باشید. داش تپه، تپه ای تاریخی است که روزگاری دور شاید در حدود 8 قرن پیش از میلاد قلعه ای بر روی آن قرار داشه است و حالا قلعه در گذر زمان تبدیل به تپه ای میان تهی شده است. تپه ای که ساروج و آهک آن هنوز هم اجازه وارد شدن نمی دهد و گرچه کاملا فروریخته اما هنوز هم آثار درب ورودی آن پیداست. این قلعه یک کتیبه با زبان اورارتویی ها داشته و در آن از سرزمینی با نام پارسوا از زبان پادشاه اورارتو به نام منوا سخن به میان آمده است.

داش تپه
داش تپه

کتیبه اما به لطف قاچاقچیان عتیقه طعمه دینامیت می شود و فقط چند تکه باقی می ماند که آن هم پیشکش موزه های لندن می شود. کشفیات این تپه چیزی در حدود چند تکه سفال بوده و بررسی بیشتری بر روی آن صورت نگرفته است. باوری قدیمی در بین مردم منطقه وجود دارد که این تپه را آرامگاه زرتشت پیامبر می دانند، گرچه تحقیقات باستان شناسی نیز حاکی از حضور اقوام مانا، که به زرتشت نبی نسبت داده می شوند، در این منطقه است. داش تپه در نزدیکی روستای داش تپه در 21 کیلومتری میاندوآب قرار گرفته است.

موزه میاندوآب

یکی از غنی ترین موزه های استان آذربایجان غربی در میان 12 موزه استان، موزه میاندوآب است. موزه میاندوآب که در خیابان امام خمینی و در داخل پارک معلم قرار گرفته است در سال 1346 ه.ش پایه گذاری شده است. اگر به تاریخ و تمدن ایران باستان علاقمندید موزه میاندوآب یک مجموعه تمام و کمال است. آثاری متنوع از هزاره های ششم پیش از میلاد تا اواخر دوران قاجار در این گنجینه ارزشمند نگهداری می شود. از ابزار سنگی انسان های نخستین تا قلمدان های دوره قاجار در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه میاندوآب
موزه میاندوآب

آثار سنگی، برنزی، استخوانی، فلزی و مفرغی، انواع ظروف سفالی از دوره های مختلف تاریخی، انواع سکه ها، انواع ظروف شیشه ای، کتب خطی،آثار مکشوفه در لرستان و… نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است. در این موزه بخش هایی به هنر ملی اختصاص یافته و بخش هایی نیز در غالب مردم شناسی تعبیه شده است. این موزه چیزی در حدود 229 اثر تاریخی ارزشمند را در معرض دید عموم قرار داده و آثار به نمایش گذاشته هم از نظر تنوع دوره های تاریخی و هم از نظر تنوع آثار به نمایش گذاشته شده، بسیار قابل توجه است. این موزه که به تازگی مرمت شده و گسترش یافته، همه روزه از ساعت 9 الی 19 آماده پذیرایی از گردشگران و بازدیدگنندگان است و هزینه بلیط ورودی نیز 2500 تومان است.

پارک ساحلی آتا میاندوآب

پارک ساحلی آتا میاندوآب
پارک ساحلی آتا میاندوآب

عبور زرینه رود از قلب شهر میاندوآب به خودی خود جذاب است اما اگر به دنبال یک مرکز تفریحی در داخل شهر میاندوآب هستید حتما سری به پارک ساحلی آتا در همسایگی زرینه رود بزنید. این پارک که در خیابان ساحلی میاندوآب واقع شده است یکی از تفرج گاه های اصلی شهر میاندوآب است. یک پارک زیبا با مسیرهای سنگ فرش و درختکاری شده که در روزهای تعطیل مملو از حضور میاندوآبی هاست. آلاچیق ها متعدد، سفره خانه سنتی، کافه و مراکز بازی از امکانات این پارک ساحلی زیباست. آتا در زبان شیرین ترکی به معنای پدر است میاندوآبی ها یک پارک دیگر با نام آنا نیز دارند که به معنای مادر است. پارک ساحلی آنا نیز بر کرانه زرینه رود واقع شده است.

حمام طبیعی حیدر باغی

یکی از پدیده های شگفت انگیز از جاهای دیدنی میاندوآب در استان آدربایجان غربی و طبیعت میاندوآب چشمه آب گوگردی است که با تراوش چندین ساله اش سبب به وجود آمدن اشکالی خاص و متفاوت با رنگ های بسیار زیبا شده است.

حمام طبیعی حیدر باغی
حمام طبیعی حیدر باغی

این چشمه که آب آن همانند یک دوش خود را به بستر رودخانه می رساند به حمام طبیعی شهره است. بسیاری از مردم برای شنا کردن در آب این چشمه گوگردی خود را به روستای حیدرباغی در منطقه بسیار زیبا و چشم نواز باروق می رسانند. این چشمه ده متری از بستر رودخانه بالاتر است و املاح موجود در آن در طول زمان اشکالی سنگی ایجاد کرده است. طبیعت اطراف این چشمه همانند تمام مناطق باروق بسیار زیبا، بکر و چشم نواز است.

آبشار اوزان

آبشار اوزان یکی دیگر از جاهای دیدندی شهر میاندوآب استان آدربایجان غربی است و یکی از زیباترین آبشارهای شهر میاندوآب آبشار اوزان است که در بخش باروق و در 70 کیلومتری شهر میاندوآب واقع شده است.

آبشار اوزان
آبشار اوزان

این منطقه به داشتن مراتع سرسبز و دشت های وسیع با گلزارهای فراوان شهره است. در این میان در نزدیکی روستای اوزان پایین، ردپای آبشاری به چشم می خورد که از بلندای صخره ای 15 متری بر روی تخته سنگ های کوچکی فرود آمده و در نهایت به شکل یک رودخانه آرام در میان دره ای زیبا و بسیار سرسبز به مسیر خود ادامه می دهد. این آبشار زیبا که در 2.5 کیلومتری روستا قرار گرفته است با نام آبشار اوزان شناخته می شود. اطراف آبشار پوشیده از درختان زیباست و سرسبزی اطراف آن بر زیبایی اش می افزاید. آبشار اوزان در فصل بهار بسیار پرآب بوده و مناظر بی بدیلی را خلق می کند.

غار جبیگلو

یکی دیگر از شگفتی های طبیعت و از جاه های دیدنی میاندوآب در استان آدربایجان غربی، منطقه باروق در شهر میاندوآب استان آذربایجان غربی غار جبیگلو است. این غار یکی از غارهای کمتر شناخته شده منطقه است که در نزدیکی روستای جبیگلو قرار گرفته است. غار جبیگلو که ورودی باریکی دارد به سختی از دوردست پیداست.

غار جبیگلو
غار جبیگلو

برای پیمایش غار حتما به همراه راهنما و تجهیزات کافی عازم جبیگلو شوید. جبیگلو دو دالان دارد که دالان اول کوتاه و اندکی باریک است و بدون تجهیزات قابل پیمایش است اما به محض ورود به دالان دوم با تالاری وسیع، عمیق و بسیار تاریک روبرو می شوید که نیازمند تجهیزات کافی است. مسیر دالان طولانی و از پیچ و خم و پر ازتخته سنگ است و انتهای آن هنوز مشخص نیست.

برخی از مسیرها نیز دارای شیب زیادی است. این غار متاسفانه بر اثر زلزله آسیب دیده اما هنوز هم در درون آن مناظر بی بدیلی همچون استلاگمیت ها و حوضچه های کوچک آب به چشم می خورد. این غار محل زندگی خفاش ها نیز هست. اگر به دنبال یک غارنوردی هیجان انگیز هستید جبیگلو یکی ار بهترین گزینه هاست.

سد نوروزلو از جاهای دیدندی شهر میاندوآب استان آدربایجان غربی

سد نوروزلو
سد نوروزلو

سدنوروزلو یکی دیگر از جاهای دیدندی شهر میاندوآب استان آدربایجان غربی است. سد نوروزلو در سال 1346 در نزدیکی روستای نوروزلو بر روی رودخانه زرینه رود ساخته شده است. اما این سد به دلیل قرارگرفتن تالاب زیبای نوروزلو در محدوده آن جلوه بسیار زیبایی دارد.

سد که در 15 کیلومتری میاندوآب قرار گرفته از طریق جاده میاندوآب به شاهین دژ قابل دسترسی است. تالاب نوروزلو با داشتن جنگلی انبوه از درختان کوتاه گز، سرو و نیزارهای زیبا محل زندگی پرندگان بومی و مهاجر است.

این تالاب در زمره مناطق حفاظت شده قرار دارد و علاوه بر پرندگان در اطراف آن جانورانی همانند خرگوش،گرگ و روباه زندگی می کنند. رودخانه زرینه رود درست از میان این تالاب بسیار زیبا و مهم عبور می کند. سد و تالاب نوروزلو یکی از تفرجگاه های زیبای شهر میاندوآب است.

چشمه زندان سلیمان از جاهای دیدندی شهر میاندوآب استان آدربایجان غربی

چشمه زندان سلیمان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی میاندوآب است. این چشمه گوگردی در حد فاصل روستای احمد آباد علیا و کوه زندان قرار دارد. در کوه زندان چندین چشمه قرار دارند که دو چشمه از باقی چشمه ها مشهورترند. در کنار این دو چشمه استخرهایی حفر شده است که اغلب مردم برای استحمام از آن استفاده می کرده اند. این چشمه در ارتفاع 1980 متری از سطح دریا قرار دارد.

سوغات و صنایع دستی میاندوآب

فرش، گلیم و جاجیم از اصلی ترین صنایع دستی شهر میاندوآب است. در این شهر زیبا شما می توانید دست بافته های بسیار جذابی را تهیه کنید. در کنار این دست بافته ها، سفالگری و حصیربافی نیز در میاندوآب رونق بسیار خوبی دارد. قند میاندوآب نیز یکی از مشهورترین سوغاتی های این شهر است. البته شما می توانید آجیل مرغوبی، اعم از گردو و بادام، را هم در این شهر تهیه کنید.

میاندوآب یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین شهرهای استان آذربایجان غربی است. این شهر زیبا دارای طبیعتی ناب و آثار تاریخی ارزشمندی است که هر سلیقه ای را جوابگو است. از قلعه هلاکوخان گرفته تا سواحل زیبای سیمینه رود و زرینه رود از جاذبه های دیدنی میاندوآب است. میاندو آب یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران نیز است. با این اوصاف این شهر انتخاب مناسبی در دل آذربایجان غربی است.

اما شما به چه دلیلی به میاندوآب سفر می کنید؟ چه چیزی در این شهر زیبا و سرزنده نظر شما را جلب کرده است؟ آیا از سوغات میاندوآب چیزی به منزل برده اید؟

 

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس در فیسبوک
ارسال جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس در تویتر
ارسال جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس در واتس آپ
ارسال جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس در تلگرام
خبرخوان جاهای دیدنی میاندوآب با عکس و آدرس

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0