بحران رابطه جنسی در ایران


بحران رابطه جنسی در ایران

آخرین آمار سازمان ثبت احوال نشان می دهد در هر ساعت 20 طلاق ثبت می شود؛ عددی که خیلی ها دنبال چرایی آن هستند اما اگر از مشاوران خانواده، روانپزشکان و البته قضات دادگاه های خانواده بپرسید، پاسخ خیلی از آنها را به خوبی می دانند: رابطه جنسی.

پرتال سرگرمی و تفریحی محشر- سعید علیپور: آخرین آمار سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در هر ساعت ۲۰ طلاق ثبت می‌شود؛ عددی که خیلی‌ها دنبال چرایی آن هستند اما اگر از مشاوران خانواده، روانپزشکان و البته قضات دادگاه‌های خانواده بپرسید، پاسخ خیلی از آن‌ها را به خوبی می‌دانند: رابطه جنسی.

بحران رابطه جنسی در ایران

چند سال پیش از سوی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران تحقیقی انجام شد که نشان می‌داد، مشکلات جنسی در ۶۰ تا ۷۰ درصد طلاق‌ها حرف اول را می‌زند؛ تحقیقاتی که گرچه به روز نشد تا صحت آن در یک سال اخیر نیز تایید شود، اما نگاهی به تعداد زیاد طلاق در بین زوج‌هایی که هنوز یک سال از زندگی مشترک‌شان نمی‌گذرد تا حدی گواه این ادعاست. کارشناسان این حوزه معتقدند، خلا آموزش جنسی، گریبان زوجین را در سال‌های ابتدایی ازدواج می‌گیرد و نبود آگاهی و همچنین تابوهایی که در موضوع روابط جنسی زوج‌ها در فرهنگ ما وجود دارد، این مسافران جوان را بدون راه حل، به منزل طلاق می‌رساند.

جذابیت‌های رفتاری

علی ناظری آستانه، روانپزشک و سکس تراپ، در این باره می‌گوید: نکته نارضایتی جنسی تابعی است از نبود تناسب جنسی. این موضوع تنها به بحث‌های جسمی و رفتار جنسی مربوط نیست، بلکه باید دید که افراد به لحاظ روانشناختی تا چه حد می‌توانند اقناع کننده روحی و روانی و تحریک کننده یکدیگر باشند. این‌ها مقوله‌هایی است که در مشاوره‌ها و آموزش‌های قبل از ازدواج معمولا به آن توجه می‌شود و اگر افراد از این حیث خیلی با هم فاصله داشته باشند، نمی‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند.

طرز صحبت کردن، طرز فکر، روابط اجتماعی و جذابیت‌هایی را برای جنس مخالف دارد که بسته به سلایق افراد متفاوت است. مثلا برخی زنان مردانی را که بیشتر ابراز عشق می‌کنند می‌پسندند و برخی اما این ابراز کلامی را چندان خوشایند نمی‌بینند. برای هر کدام از این زنان رفتار یک مرد ممکن اس جذاب یا حتی نفرت‌انگیز باشد.

اختلالات جنسی

او بخشی دیگر از مشکلات را ناشی از اختلالات جنسی می‌داند و می‌گوید: اقلیتی از جامعه درگیر این بیماری‌ها هستند و این هم چیز عجیب و غریبی نیست، ولی وقتی آن را کتمان کنیم ناکارآمدی خود را در زندگی و در زمان ازدواج نشان می‌دهد. برخی دچار سرد مزاجی هستند برخی مشکلات ارتباط جنسی دارند. اگر به مشکل آگاه باشیم و زودتر وارد مرحله درمان آن شویم، شاید منجر به نارضایتی جنسی در ازدواج و در نتیجه طلاق نشود. این روانپزشک به نبود حمایت بیمه‌ای برای درمان بیماری‌های جنسی اشاره می‌کند و هزینه‌های بالا را نیز مانعی برای درمان می‌داند. شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفته بود که: «اکنون در ۱۷ استان، کلینیک‌های سلامت خانواده در حال فعالیت هستند. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است این کلینیک‌ها تا پایان سال جاری در سایر استان‌ها راه اندازی شود.»

با این حال ناظری می‌گوید: به دلایل فرهنگی یا ناآگاهی، زوج‌های کمی در پی رفع مشکلات روابط جنسیشان هستند. آن‌ها اساسا نمی‌دانند مشکلاتشان از کجا آب می‌خورد. به همین دلیل به نظر می‌رسد در کنار گسترش مراکز و کلینیک‌های سلامت جنسی باید در پی دادن آگاهی به زوج‌ها نیز بود. در حال حاضر نیاز داریم تا مشاوره‌های تخصصی به زوجین در هنگام ازدواج داده شود و آن‌ها را در جریان اهمیت این موضوع قرار داد.

سه اقدام عملیاتی برای بحران رابطه جنسی در کشور

اما برخی از روانپزشکان معتقدند آموزش در مورد اهمیت رابطه با جنس مخالف باید از سنین کودکی به تدریج و متناسب با ظرفیت کودک آغاز شود. این در حالی است که در کشور ما به موضوعاتی از این دست یا به شکل سنتی پرداخته شده که جذابیت و اثرگذاری‌اش را روی نوجوانان و جوانان امروز از دست داده یا مسکوت گذاشته شده است. معضلی که پس از آغاز زندگی مشترک یک طرفه یا دوطرفه خود را نشان می‌دهد.

ناظری معتقد است که در قدم اول باید برنامه ریزی‌هایی مبتنی بر علم روز و فرهنگ کشور برای نوجوانان در معرض بلوغ داشت و آن‌ها را با رفتارهای جنسی و مسایل مربوط به جنس مخالف آشنا کرد.

به گفته او، در قدم بعدی باید برای نسل کنونی که با آموزه‌های سنتی و ناقص قصد ازدواج دارند یا وارد زندگی شده و اکنون با مشکل مواجه هستند، مشاوره‌های مناسب فراهم کرد.

ناظری ادامه می‌دهد: همچنین باید جامعه را نسبت به اهمیت موضوع رابطه جنسی آگاه کرد و از تاثیر آن بر دوام خانواده گفت و از سوی دیگر از قدرت خط قرمزها و خودسانسوری‌های غلط و خودساخته که هیچ مبنای علمی و شرعی هم ندارد، کاست؛ موضوعی که به کمک رسانه‌ها میسر می‌شود.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "بحران رابطه جنسی در ایران" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: بحران رابطه جنسی در ایران در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب بحران رابطه جنسی در ایران را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال بحران رابطه جنسی در ایران در فیسبوک
ارسال بحران رابطه جنسی در ایران در تویتر
ارسال بحران رابطه جنسی در ایران در واتس آپ
ارسال بحران رابطه جنسی در ایران در تلگرام
خبرخوان بحران رابطه جنسی در ایران

فال حافظ

0