انتخاب همسر مناسب


انتخاب همسر مناسب

انتخاب همسر مناسب و ازدواج یکی از سخت ترین و مهم ترین اتفاق زندگی هر فرد است. ازدواج به تفکر منطقی و تلاش و کوشش فراوانی نیاز دارد تا شما بتوانید بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید. اما در این راه سوالاتی برای شما پیش می آید. با چه کسی ازدواج کنم؟ معیارهای لازم برای انتخاب همسر آینده چیست؟ آگاهی از معیارهای ازدواج به شما کمک می کند تا بتوانید برای انتخاب همسر مناسب خود قدم هایی مطمین تر بردارید. هر کدام از شما ممکن است معیارهای خاص خودتان را برای ازدواج داشته باشید، اما این معیارها بر چه اساس و چگونه تعریف شده اند؟ در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین معیارها برای انتخاب همسر آینده خود را بیابید.

ازدواج و تشکیل خانواده

ازدواج و تشکیل زندگی از حساس ترین فصول زندگی انسان است. ازدواج پیوند مشترک دو فرد با حفظ استقلال خود است که در تکامل رسیدن به یکدیگر کمک می کنند.

وقتی شما فردی را برای ازدواج انتخاب می کنید، او را همسر آینده خود، شریک تمام عمر و مادر یا پدر فرزندانتان می دانید؛ بنابراین انتخاب همسر آینده، باید از روی آگاهی و با توجه به معیارهای صحیح صورت گیرد.

برای یک ازدواج خوب چه باید کرد؟

اولین گام برای ازدواج، شناخت خود،  ویژگی های شخصیتی و خواسته های خود از زندگی است. اول باید متوجه شوید که چرا می خواهید ازدواج کنید و چه قصدی دارید. به طور مثال دنبال این هستید که با ازدواج می خواهید به پول برسید و یا به دنبال همراهی برای رسیدن به کمال هستید؟ سپس باید هدف ها و نقشه آینده خود را مشخص کنید. این که می خواهید در آینده به چه جایگاهی برسید و چه آرزوهایی دارید. سپس بر حسب خواسته ها و اهداف آینده خود به انتخاب معیارهای همسر ایده آل خود بپردازید. البته باید توجه داشته باشید که ایده آل نگری محض نکنید و به رویا پردازی نپردازید. باید به این نکته توجه کنید که شما برای طرف مقابل خود تا چه حد ایده آل هستید و چه ویژگی هایی دارید. هر ترازویی دو کفه دارد  و باید توازن بین کفه های ترازو را رعایت کنید.

معیار های اصلی انتخاب همسر

همان طور که پیش تر گفتیم هرکسی معیار های خاص خود را برای انتخاب همسر دارد، همسر مناسب برای هر کس معنی خاصی دارد. اما معیار های اولیه ای وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید و تا حدودی خوشبختی و موفقیت زندگی آینده خود را تضمین کنید. بعضی از این معیارهای اصلی و اولیه به شرح زیرند:

فاصله سنی

اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبی است، اگرچه این فاصله حکم محض نیست. اگر همه معیار های دیگر مورد تایید بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ تر بودن نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. ولی در موارد همسن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت گیرد.

وضعیت ظاهری

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند. وضعیت چهره و ویژگی های ظاهری طرف مقابل باید مورد تایید شما قرار گیرد. زیرا شما قرار است با همچین فردی برای مدت طولانی زندگی کنید و اگر ظاهر او پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد.

اخلاق

ویژگی های اخلاقی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب همسر مناسب است. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق نیکو و ویژگی هایی مانند صداقت (از مهم ترین معیارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و … باشد.

تناسب عقایدی

فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید.

تناسب فرهنگی و اجتماعی

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده ها منجر به بروز مشکل زیادی می شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف های عظیمی در رابطه دو فرد می شود.

تناسب تحصیلی

اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت افراد تحصیل کرده از لحاظ تفکر و منش کمی متفاوت از سایرین هستند. تناسب تحصیلی می تواند تاثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. بهترین حالت از دیدگاه روانشناسان، بالاتر بودن تحصیلات آقا از خانم و یا برابر بودن سطح تحصیلات است.

تناسب اقتصادی

پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.

سلامت جسمانی

گروهی از مشکلات جسمانی و بیماری ها بسیار ساده و پیش پا افتاده هستند. اما در مقابل بعضی از امراض و مشکلات بر زندگی تاثیر می گذارند. قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

سلامت روانی

سلامت روان مسئله بسیار مهمی است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج قابل شناسایی است. سلامت روان از جمله پارامترهایی است که شناسایی آن توسط خود شما بسیار دشوار خواهد بود. شاید با گذر زمان و بودن در موقعیت های مختلف به برخی از مشکلات روانی طرف مقابلتان پی ببرید. اما ممکن است تا رسیدن به چنین شناختی زمان طولانی سپری شده و یا حتی ازدواج کرده باشید. روانشناسان بالینی با دانشی خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد.

مشابه بودن روحیات و خلقیات

افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوت اند. گروهی درون گرا و گروهی دیگر برون گرا هستند. بهتر است همسر آینده تان از نظر خلق و خو و روحیات مشابه شما باشد. برای این که متوجه شوید تا چه قدر روحیات شما با یکدیگر سازگاری دارد، پرسیدن علایق و سرگرمی ها و مشاهده ویژگی رفتاری (مانند شوخ بودن و معاشرتی بودن) می تواند به شما کمک کند. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است.

سخن پایانی

معیار های اصلی ذکر شده، نکاتی برای راهنمایی و آگاهی شما هستند و گاهی در شرایط خاص می توان ازاین معیار ها نیز چشم پوشی کرد. مسئله ای که مهم است انتخاب آگاهانه و عقلانی شما و به دور از احساس است. امروزه ازدواج ها از حالت سنتی به شکل مدرن سوق پیدا کرده اند. عشق و علاقه پیش از ازدواج برای جوانان بیشتر از پیش اهمیت یافته است. اما زمانی که انتخاب شما تنها بر اساس احساسات باشد، در طولانی مدت متوجه می شوید ازدواج تان آن طور که انتظارش را داشتید مناسب نبوده است.

آشنایی و دوستی های قبل از ازدواج به شناخت طرفین از یکدیگر کمک می کند. اما موانعی مثل نرسیدن به بلوغ عاطفی، عدم خودشناسی، عدم آگاهی از خواسته ها و نیازهای خود، باعث می شود افراد حتی در صورت داشتن صداقت به شناخت درستی نرسند. اما روانشناسان با پرداختن به جزئی ترین ابعاد شخصیتی به شما برای انتخاب همسر مناسبتان کمک می کنند.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "انتخاب همسر مناسب" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: انتخاب همسر مناسب در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب انتخاب همسر مناسب را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال انتخاب همسر مناسب در فیسبوک
ارسال انتخاب همسر مناسب در تویتر
ارسال انتخاب همسر مناسب در واتس آپ
ارسال انتخاب همسر مناسب در تلگرام
خبرخوان انتخاب همسر مناسب

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0