استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید


استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید

کسانی که رژیم‌های لاغری برای کاهش وزن خود می‌گیرند، شاید با این مشکل مواجه شده باشند که برای مدتی است علی‌رغم داشتن رژیم غذایی کم کالری و انجام فعالیت‌های ورزشی، وزن‌شان ثابت مانده و هیچ تغییری روی ترازو نمی‌بینند، و به همین خاطر دچار استرس می‌شوند که علت چیست؟

اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید باید بدانید که شما دچار استپ وزن شده‌اید.

اگر می‌خواهید بدانید که استپ وزن چیست؟ و راهکارهای درمان آن چیست؟ این مقاله به شما برای یافتن جواب سوال‌تان کمک خواهد کرد.

استپ وزن چیست ؟ و از کجا بفهمیم دچار استپ وزن شده‌ایم؟

استپ وزن زمانی رخ می‌دهد که در آن وزن بدن در یک وضعیت می‌ماند و مانند گذشته کاهشی ندارد. اگر شما از رژیم غذایی خود به طور کامل پیروی می‌کنید و در کنار آن فعالیت‌های ورزشی خود را هم‌چنان انجام می‌دهید، ولی با این حال، بعد از حدود سه هفته وزن‌کشی می‌بینید که وزن‌تان ثابت مانده است، بدانید شما دچار استپ وزن شده‌اید. حالا که می‌دانید استپ وزن چیست ، اصلا نگران نشوید چون امری کاملا طبیعی است و همه‌ی کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند، لااقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بدن انسان به طور طبیعی در برابر تغییرات ناگهانی مانند کاهش وزن، مقاومت نشان می‌دهد.

چرا دچار استپ وزن می‌شویم؟

استپ وزن گاهی کاذب و گاهی واقعی است. استپ وزن کاذب یعنی این‌که عواملی که باعث شده است روند کاهش وزن‌تان کند و حتی متوقف شود، موقتی هستند و بعد از این‌که علت را پیدا کرده و برطرف کردیم دوباره شاهد کاهش وزن خواهیم شد. از عوامل کاذب استپ وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم رعایت برنامه غذایی
  • کاهش میزان فعالیت جسمانی
  • دست کم گرفتن کالری‌های مصرفی
  • وزن کشی غلط
  • حبس شدن مایعات در بدن

ولی اگر موارد بالا را رعایت کرده‌اید و بازهم بعد از ۳ هفته وزنتان تغییری نداشته است، استپ وزن‌تان واقعی است. عواملی که باعث استپ وزن واقعی می‌شوند عبارتنداز:

۱) هرچقدر بیشتر وزن‌تان را کم کنید به مرور کاهش وزن کندتر می‌شود

یعنی اگر کسی دچار چاقی مفرط باشد مجبور است در دوره‌ای کوتاه وزن زیادی کم کند به همین علت است که استپ وزنی شدید در افراد مبتلا به چاقی مفرط بیشتر است. به عنوان مثال کسی که ۱۰۴ کیلو وزن دارد، برای اینکه به وزن ایده آل برسد مجبور است هفته‌ای ۱ درصد وزن کم کند که می‌شود هفته‌ای یک کیلو، ولی بعد از گذشت چند ماه وقتی فرد مورد نظر به وزن ۹۰ کیلو می‌رسد و همچنان می‌خواهد یک درصد از چربی‌های خود را کاهش دهد. اینبار فرد ۱۵ درصد کمتر از ۱ کیلو کاهش وزن دارد یعنی به جای یک کیلو ،۹۰۰ گرم وزن کم می‌کند.

۲) با نزدیک‌تر شدن به وزن ایده آل، کاهش وزن سخت‌تر می‌شود

به عبارت ساده‌تر استپ وزن درست زمانی رخ می‌دهد که داریم به وزن ایده آل نزدیک می‌شویم. زیرا بدن به ذخیره‌های چربی پایبند می‌ماند یعنی بدن برای اینکه دچار قحطی نشود سعی می‌کند چربی کمتری را بسوزاند و ما کاهش وزن کمتری را تجربه می‌کنیم.

راه حل‌های مناسب برای مقابله با استپ وزن چیست یا همان شوک به استپ وزن؟

همان‌طور که اشاره کردیم افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، پس از کاهش وزن در یک دوره‌ی کوتاه دچار استپ وزن می‌شوند. استپ وزن به معنی مقاومت بدن در مقابل کاهش وزن است و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. خوشبختانه راهکارهای ساده‌ای برای از بین بردن استپ وزن وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کاهش مصرف کالری برای مقابله با استپ وزن

یکی از راه حل‌ها برای شوک به استپ وزن، این است که هرچقدر به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک‌تر می‌شوید مصرف کالری‌تان را نسبت به اوایل رژیم کم‌تر کنید. به عبارتی اگر در اوایل روزانه ۱۵۰۰ کالری مصرف می‌کردید در اواخر این میزان را به ۱۲۰۰ کالری در روز برسانید. بنابراین کاهش مصرف کالری به مرور زمان یکی از نکات اصلی در رژیم غذایی است.

تنظیم مصرف پروتئین برای مقابله با استپ وزن

در برنامه‌ی شوک برای استپ وزن، پروتئین را از رژیم غذایی خود حذف نکنید ولی مصرف آن را برای صبحانه قرار دهید. پروتئین به علت خاصیت سیرکنندگی زیادی که دارد باعث می‌شود شما بیشتر احساس سیری کنید و در نتیجه کالری کمتری مصرف کنید.

خوب خوابیدن و نداشتن استرس برای مقابله با استپ وزن

یکی از عوامل استپ وزن، داشتن استرس و خواب نامنظم است. استرس باعث ترشح هورمون کورتیزول شده، که این هورمون باعث تجمع چربی‌های شکمی می‌شود و روند کاهش وزن را کند می‌کند. بی‌خوابی نیز با تغییر در هورمون‌ها باعث افزایش اشتها می‌شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های شوک به استپ وزن دوری از استرس و داشتن خوابی منظم است.

افزایش فعالیت‌های قدرتی برای مقابله با استپ وزن

برای شوک به استپ وزن، در اواخر رژیم لاغری خود فعالیت‌های قدرتی را افزایش دهید، میزان متابولیسم پایه‌ی بدن با کاهش وزن کند می‌شود و ورزش‌های قدرتی مانند ایروبیک و ورزش‌های هوازی از کاهش متابولیسم پایه جلوگیری می‌کند، و روند کاهش وزن را به حالت ایده آل می‌رساند.

استفاده از رژیم شوک برای مقابله با استپ وزن

یکی از هدف‌های رژیم شوک این است که به بدن شوک وارد کند تا فعالانه کالری بسوزاند و چربی‌های بدن را آب کند. زیرا گاهی وقت‌ها بدن به میزان غذایی که می‌خورید عادت کرده است. در این رژیم ۵ روز رژیم سخت گرفته می‌شود و۲ روز، طبق روزهای قبل از رژیم، غذا خورده می‌شود و این چرخه یک مرتبه‌ی دیگر ادامه پیدا می‌کند و سپس یک روز دیگر رژیم گرفته می‌شود تا ۱۵ روز تمام شود. این رژیم غذایی چون از نظر مواد مغذی سالم نیست و به علت نداشتن ثبات، برای همه مناسب نمی‌باشد.

اگر کسی بخواهد از این رژیم پیروی کند بهتر است زیر نظر متخصص این کار را انجام دهد.

معیارتان فقط ترازو نباشد

گاهی اوقات وزن ثابت است ولی سایزتان تغییر کرده است، بنابراین تنها به ترازو اکتفا نکنید. چون هرروز ورزش می‌کنید بدن شما گاهی در حین چربی‌سوزی ممکن است به عضله‌سازی نیز پرداخته باشد و چون وزن ماهیچه بیشتر از چربی است، شما احساس خواهید کرد که چربی‌سوزی نداشته‌اید.

آب را فراموش نکنید

در پژوهشی ۱۲ هفته‌ای در مورد کاهش وزن به این نتیجه رسیده‌اند، کسانی که نیم ساعت قبل از وعده‌های اصلی غذایی، حدود نیم لیتر آب نوشیده‌اند، ۴۴ درصد بیشتر وزن کم کرده‌اند و همچنین نوشیدن آب متابولیسم را ۲۴ تا۳۰ درصد افزایش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود. چای سبز نیز به علت داشتن آنتی اکسیدان‌هایی که چربی سوزی را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد، برای شوک به استپ وزن مناسب می‌باشد.

قوانین رژیم شوک

رژیم شوک قوانین منحصر به فرد خود را دارد که باید عیننا رعایت شود. برخی از این قوانین در ادامه بیان شده اند:

  • نوشیدن الکل ممنوع (این قانون خوب است)
  • آب به میزان فراوان
  • ترکیب وعده های غذایی ممنوع. هر وعده باید در زمان معین خورده شود.
  • پرهیز از پرخوری در دو روز آخر هفته

در این رژیم غذایی صبحانه در روزهای رژیم غذایی همیشه یک نوع است:

  • یک قطعه میوه (پرتقال، گلابی، لیمو شیرین همه قبول هستند) به جز موز.
  • یک فنجان چای یا قهوه (بدون شیر، شکر و شیرین کننده)
  • دو عدد بیسکوییت
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید در فیسبوک
ارسال استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید در تویتر
ارسال استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید در واتس آپ
ارسال استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید در تلگرام
خبرخوان استپ وزن چیست؟ | با راهکارهای مقابله با استپ وزن آشنا شوید

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ
0