استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325


استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325

استان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی با بیش از 1500 اثر که همگی به ثبت ملی رسیده است و بیش از 55 منطقه بکر یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می ‌رود. این استان تمدنی ۸ هزار ساله‌ و داستان های تاریخی شیرینی برای گفتن دارد. با اینکه ارومیه مرکز این استان است اما خوی، ماکو، مهاباد و میاندوآب نیز از مهم ‌ترین شهرستان‌ های آن به شمار می ‌روند. استان آذربایجان غربی علاوه بر جاذبه‌ های گردشگری و بناهای تاریخی فراوان، به دلیل هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی بازارچه های مرزی بسیار خوبی دارد که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

آذربایجان غربی علاوه بر جاذبه های گردشگری، آب و هوای بسیار مطبوعی نیز دارد. این استان نه تنها در بهار و تابستان بلکه در زمستان نیز بسیار زیباست. آذربایجان غربی در حالت کلی دارای آب و هوای کوهستانی است. این آب و هوا از وجود ارتفاعات بلند آن نشات می گیرد.

گرم ‌ترین ماه های سال در آذربایجان غربی تیر و مرداد است، با این وجود حتی در این ماه‌ ها نیز در مناطق ییلاقی استان آب و هوای خنکی وجود دارد. البته آب و هوای آذربایجان غربی تا حدی غیرقابل پیش بینی است.

ارندگی زیاد در این استان موجب شده تا نزدیک به ۴۰ رودخانه دایمی و فصلی، ۱۲ هزار چشمه و قنات و ۳۱ تالاب زیبا در آن شکل بگیرد. علاوه بر این جاذبه های طبیعی دیگری نیز در این استان وجود دارد که از جمله آنها می توان به کوه های سربه فلک کشیده، جزیره های کوچک و بزرگ در دریاچه ارومیه، باغ های سیب و انگور و جنگل های انبوه اشاره کرد.

از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی می‌ توان به مجموعه جهانی تخت سلیمان، مجموعه جهانی قره کلیسای چالدران، مزار شمس تبریزی، غار سهولان، کاخ موزه باغچه جوق، دریاچه ارومیه و … اشاره کرد.

سفر به استان آذربایجان غربی

برای سفر به استان آذربایجان غربی چهار مسیر وجود دارد. با گذر از این مسیرها می ‌توان از بیشتر جاذبه‌ های گردشگری و آثار تاریخی و باستانی این استان دیدن کرد.

مسیر اول سفر به استان آذربایجان غربی

مسیر اول ارومیه- اشنویه- پیرانشهر است.

با گذر از این مسیر می توان مناظر طبیعی و اماکن تاریخی مانند دره شهدا، چشمه عین الروم، بازارچه مرزی، پردانان، هفت چشمه و آبگرم شیخ معروف را مشاهده نمود.

مسیر دوم سفر به استان آذربایجان غربی

مسیر دوم ارومیه- مهاباد- سردشت است. با گذر از این مسیر می توان غار سهولان، سد جزیره گردشگری مهاباد، مسجد جامع مهاباد، بازار سنتی، تالاب کانی برازان، حمام لج میرآباد، جنگل ‌های سردشت، آبشار شلماش، رودخانه زاب و چشمه گراو را دید.

مسیر سوم سفر به استان آذربایجان غربی

مسیر بعدی ارومیه- میاندوآب- تکاب است. با گذر از این مسیر می توان از رودخانه زرینه رود، موزه میاندوآب، مجموعه تخت سلیمان، زندان سلیمان، آبگرم احمدآباد، چمن متحرک چملی، کوه بلقیس و غار کرفتو دیدن کرد. مسیر سوم ارومیه- ماکو- پلدشت- مرز بازرگان است. عبور از این مسیر فرصت دیدن از کاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، دخمه شیرین و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشایری، عمارت کلاه فرنگی، دامنه‌ های آرارات، چشمه ثریا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس، ساختمان شهربانی سابق بازرگان، سد بارون و … را فراهم می کند.

مسیر چهارم سفر به استان آذربایجان غربی

مسیر چهارم ارومیه- سلماس- خوی- قره ضیاءالدین تا چالدران است. این مسیر نیز امکان بازدید از مسجد مطلب خان، بازار سنتی، دروازه سنگی، پل قطور، مرز رازی، تفرجگاه فیرورق، مزارع آفتاب گردان، آبشار خوی، کلیسای سورپ سرگیس، قلعه تاریخی بسطام، قره کلیسا، دشت تاریخی چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای زرزر و کتیبه خان تختی را به ارمغان می آورد.

در ادامه به معرفی شهرهای آذربایجان غربی و اطلاعات کاملی از استان آذربایجان غربی اشاره می شود.

اطلاعات آماری استان آذربایجان غربی

نام استان: آذربایجان غربی

مرکز استان: ارومیه

مساحت: 43660 کیلومتر مربع

جمعیت:  3265219 نفر (سرشماری 1395)

تعداد شهرستان ها: 17

سال تاسیس:1325

اطلاعات جغرافیایی استان آذربایجان غربی

این استان در شمال غربی ایران قرار دارد و تنها استان دارای مرز مشترک با 3 کشور جمهوری نخجوان، ترکیه و عراق است. این استان از سمت شمال به کشور ترکیه و جمهوری آذربایجان، از سمت جنوب به استان کردستان و از غرب به کشور عراق و ترکیه، از شرق به استان آذربایجان شرقی و زنجان محدود می شود.

این استان مساحتی برابر با 43660 کیلومتر مربع دارد و سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می شود. استان آذربایجان غربی از جمله مناطق کوهستانی کشور بوده و استانی سردسیر به شمار می آید.

اطلاعات تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان غربی

این استان قبل از ورود مادها محل سکونت انسان های اولیه و غارنشین بوده است. غیر از آثار به دست آمده از تپه های باستانی، اشیای به جای مانده در غارهایی مانند غار تمتمه و غار آزبخ، شاهدی بر این امر هستند. مادها بعد از مهاجرت به ایران در قسمت غربی این سرزمین ساکن شدند.

بعدها در زمان غلبه اسکندر بر ایران سرداری به آتورپات در آذربایجان ادعای استقلال کرد که نام آذربایجان از نام وی گرفته شده است.

آذربایجان مرکز اولیه حکومت صفویان شد و در این منطقه جنگ های خونینی بین سپاهیان عثمانی و ایران درگرفت که جنگ چالدران از مهم ترین آن هاست.

در آن جنگ شیخ صدرالدین؛ وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی کشته شد و مقبره او در 4 کیلومتری شهر سیه چشمه (چالدران) در روستان سعدل قرار دارد.

بعد از سقوط  صفویه در زمانی  که ایران بین دولت های روس و عثمانی و اشرف افغان تقسیم شده بود، آذربایجان به دست دولت عثمانی افتاد. با شروع جنگ جهانی اول، آذربایجان مورد تهاجم نیروهای روسیه و عثمانی قرار گرفت. پس از شکست نیروهای آلمان و عثمانی در جنگ جهانی اول، تحت نفوذ انگلیس در آمد.

در سال 1304 خورشیدی با شروع حکومت پهلوی و انقراض سلسله قاجار و سپس آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1320 هجری خورشیدی، نیروهای شوروی وارد ناحیه شمالی ایران و از جمله آذربایجان شدند و در سال 1325 خورشیدی به دنبال طرح مساله آذربایجان در سازمان ملل که به اختلاف بین متفقین انجامید، روس ها آذربایجان را تخلیه کرده و این استان دوباره تحت تسلط ایران درآمد.

ترک های آذربایجانی و کردها از گروه های ساکن در این استان هستند. کردها در بخش های غربی و جنوبی استان و ترک های آذری در اطراف دریاچه ارومیه و بخشی نیز در جنوب شرقی و شمال استان، سکونت دارند.

اقلیت های آشوری و ارمنی هم در استان ساکن هستند. فرهنگ مردم این استان متاثر از عوامل متعدد جغرافیایی، مذهبى، تاریخی و تحت تاثیر گرایش‌هاى فرهنگى ،اجتماعی شکل گرفته و نوعی  فرهنگ مستقل را به‌ وجود آورده است.

اگر چه فرهنگ و سنت های مردم آذربایجان از بسیارى جهات به فرهنگ سایر نقاط ایران شباهت دارد، اما در عین حال با ویژگى‌های خاصی همراه بوده که مهم‌ترین آن تکامل زبانى است. مردم آذربایجان، مردمان شاعر پیشه ای هستند که هر زمان با پدیده‌هاى طبیعی، پیشامدهاى ناگوار، رخدادهاى اجتماعى و یا  اتفاق های خوشایند مواجه شده‌اند، احساسات خود را به زبان شعر بیان کرده و براى هر مناسبت “بایاتی” سروده‌اند.

از جمله غذاهای محلی استان آذربایجان غربی می توان به گوزلمه، یارما شورباسی، اورمـیه خورش، شورجه، یرتخلی یا تورشوله آش و آش دوغ اشاره کرد. نقل بیدمشک، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه و اصلی‌ترین سوغات نقل بیدمشک است.

بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی استان آذربایجان غربی

بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی استان آذربایجان غربی

اطلاعات زیست محیطی استان آذربایجان غربی

با داشتن وضعیت مناسب آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص، این استان از نظر آبی دارای توانمندی بالایی است. از مهمترین رودهای استان می توان به گئدار، زرینه رود، ارس، سیمینه رود، زاب، نازلو، باراندوز، قطور و… اشاره کرد.

این استان، تحت تاثیر 4 توده هوا شامل توده هوای سرد شمالی، توده هوای قطبی بحری، توده هوای قطبی سیبری، و توده هوای حاره ای بحری است.

به دلیل واقع شدن استان در عرض های جغرافیایی بالا و ارتفاع زیاد، میانگین سالانه دمای آن نسبت به میانگین سالانه دمای اكثر مناطق كشور، كمتر بوده و جزو مناطق سردسیر محسوب می‌شود.

استان آذربایجان غربی
استان آذربایجان غربی

جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی

  • قره کلیسای چالدران
  • آبشار شلماش سردشت
  • غار سهولان مهاباد
  • مزار شمس تبریزی خوی
  • تخت سلیمان تکاب
  • دریاچه ارومیه
  • دروازه سنگی خوی
  • پیست اسکی خوشاکوی
  • قلعه دم دم
  • قلعه کاظم داشی

مشاهیر استان آذربایجان غربی

  • دکتر جلال افشار
  • حسین خان اعتضاد نظام
  • حبیب اله خان سرتیپ
  • ابوالحسن نقاشباشی
  • حسام ‌ ‌‌‌الدین چلبی‌ ارموی
  • دکتر علی نقی افتخار
  • شهید مهدی باکری
  • یغما گلرویی
  • شهیندخت ملاوردی
  • سیامند رحمان

صنایع دستی استان آذربایجان غربی

  • فرش و گلیم با طرح های قبا و ماهی
  • صنایع کوزه‌گری
  •  چرم‌سازی
  • ریزه‌کاری
  •  نازک‌کاری چوب
  • معرق کاری
  • رودوزی

آداب و رسوم استان آذربایجان غربی

  • کوسا گلین
  • جشن انگور
  • مراسم باران خواهی
  • جشن خدیر نبی
  • چله گجه سی
  • چله لیک
محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 در فیسبوک
ارسال استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 در تویتر
ارسال استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 در واتس آپ
ارسال استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325 در تلگرام
خبرخوان استان آذربایجان غربی سال تاسیس:1325

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0