چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟


چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟

بسیاری از افراد احتمالا خیار را یک میوه کم‌خاصیت و بی‌مزه تلقی می‌کنند؛ اما متخصصان تغذیه بنا بر دلایل متعدد مصرف روزانه آن‌را مفید می‌دانند. در واقع خیار میوه‌ای است که در پوست و بافت آن مقادیر زیادی مواد معدنی وجود دارد. خیار دارای مقادیر اندک چربی، کالری و آب فراوان است؛ لذا خوردن خیار به تنظیم سیستم آب‌رسانی بدن و کاهش وزن کمک شایانی خواهد کرد.

مصرف روزانه خیار برای سلامتی بدن بسیار مفید است. حتی مقادیر محدود پروتئین موجود در بافت خیار از بدن در مقابل سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. در ادامه به بررسی فواید مصرف روزانه خیار می‌پردازیم:

  • خیار و پیشگیری از دیابت

خیار حاوی مقادیر فراوانی از آنتی‌‌اکسیدان‌ها خصوصا فلانوئید و تانن است. این مواد از سلول‌های بدن در برابر صدمات اکسیداتیو محافظت می‌کنند. بعلاوه آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق پیوند خوردن با رادیکال‌های آزاد، تاثیرات مخرب آن‌ها را خنثی نموده و از بروز بیماری‌های مزمن و پیری زودرس جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد در ابتلای انسان به مشکلات قلبی و ریوی، سرطان‌ها و بیماری سیستم خود ایمنی نقش بسزایی دارند.

  • خیار و آب‌رسانی مناسب‌تر به بدن

امروزه تقریبا کلیه افراد نسبت به اهمیت آب‌رسانی مناسب به بدن آگاه هستند و روزانه چندین لیوان آب مصرف می‌کنند. آب‌رسانی مناسب نقشی کلیدی در تنظیم دمای بدن، سرعت متابولیسم، عملکرد جسمانی و دفع سموم دارد. کم‌آبی مزمن بدن می‌تواند سلامت کلی آن‌را تحت‌تاثیر قرار دهد. میوه‌ها و سبزیجات دارای مقادیر فراوانی آب هستند. در واقع ۹۶ درصد حجم خیار از آب تشکیل شده است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف میوه و سبزیجات یکی از روش‌های موثر تنظیم آب‌رسانی در بدن به‌شمار می‌روند و دریافت ۴۰ درصد نیاز روزانه بدن به مایعات از طریق این خوراکی‌ها کاملا قابل‌قبول خواهد بود.

  • خیار و کمک به کاهش وزن

خوردن خیار موجب کاهش اشتها شده و مانع دریافت کالری اضافی توسط بدن می‌شود. کالری پایین و درصد بالای فیبر موجود در خیار، آن‌را به یک پای ثابت رژیم‌های غذایی کاهنده وزن تبدیل نموده است. یک عدد خیار تنها دارای ۴۵ کالری انرژی است؛ با این‌حال بخش قابل‌توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌های C، K، منیزیم، پتاسیم و منگنز را تامین می‌کند. با این‌حال نبایستی از نوشیدن مایعات نیز غافل شد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی کم‌کالری در کنار مصرف آب فراوان به کاهش چشمگیر وزن بدن کمک می‌کنند.

  • خیار کاهنده قند خون

قند خون کنترل نشده یکی از محرک‌های اصلی ابتلا به دیابت محسوب می‌شود. مشخصا دیابت تیپ ۲ تا حد زیادی با رژیم‌های غذایی دارای قند بالا گره خورده است. پزشکان اکنون متوجه شده‌اند که حتی در صورت عدم ابتلای افراد به دیابت پیشرفته، بالا بودن قند خون به‌صورت مزمن برای بدن مشکل‌ساز بوده و خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می‌دهد. به چنین وضعیتی پیش‌دیابت یا دیابت مقدماتی گفته می‌شود. صدها هزار نفر در سراسر جهان با این مشکل دست‌به‌گریبان بوده و در عین‌حال از آن بی‌خبر هستند.

لذا انجام اقداماتی جهت کنترل میزان قند خون، منطقی به‌نظر می‌رسد. مطالعات متعدد انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهند که مصرف خیار احتمالا در کاهش میزان قند خون و پیشگیری از دیابت موثر است. مطالعه صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی از تاثیر عصاره پوست خیار بر توقف روند پیشرفت دیابت در این حیوانات حکایت دارد.

  • خیار و تنظیم عملکرد روده

امروزه یبوست یکی از مشکلات گوارشی رایج در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود. استرس، کمبود آب بدن، رژیم غذایی ضعیف و مصرف برخی داروها موجب بروز یبوست خواهند شد. اما خوردن روزانه یک عدد خیار از یبوست جلوگیری می‌کند؛ چرا که این میوه دارای آب فراوانی بوده و حرکت مدفوع در روده را تسهیل خواهد کرد. بعلاوه فیبر موجود در خیار نیز در رفع یبوست موثر است. فیبر محلول داخل خیار موسوم به پکتین، حرکات روده را تسریع نموده و دفع مدفوع از بدن را آسان‌تر می‌کند. همچنین خیار، مواد غذایی لازم برای رشد و تکثیر باکتری‌های مفید روده (جهت هضم غذا) را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ در فیسبوک
ارسال چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ در تویتر
ارسال چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ در واتس آپ
ارسال چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟ در تلگرام
خبرخوان چرا خوردن روزانه یک عدد خیار برای سلامتی لازم است؟

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0