هفته دوم بارداری


هفته دوم بارداری

در ابتدای هفته دوم بارداری پریودتان تقریبا تمام شده و در انتهای این هفته شما به احتمال بالا تخمک گذاری خواهید داشت. تخمک گذاری معمولا در هفته دوم و ابتدای هفته سوم بارداری (در صورت حامله شدن) یعنی از روز سیزدهم تا روزشانزدهم آغاز دوره انجام میشود (زمان تخمک گذاری | تخمک گذاری چند روز است؟) و برای بعضی خانم ها متغیر است. اگر قصد حاملگی دارید در این هفته سعی کنید نزدیکی را هرشب و یا یک شب درمیان داشته باشید این کار احتمالا شما را به نتیجه دلخواهتان برساند. فیلم مربوط به هفته دوم بارداری را مشاهده بفرمایید.

بدن شما در هفته دوم بارداری

فکر می کنید 2 هفته است باردار هستید؟ ممکن است باردار نباشید. دلیل آن در ادامه ذکر شده است. اکثر پزشکان حاملگی را از اولین روز آخر دوره قاعدگی خود محاسبه می کنند.  بنابراین اگر فکر می کنید حدود دو هفته پیش باردار شده اید، احتمالا حداقل چهار هفته است باردار هستید. اگر واقعا در هفته دوم چرخه خود هستيد و در حال تلاش براي بارداری هستيد، چند نصیحت برای شما داریم.
در هفته دوم بارداری هرچه به آزاد شدن تخمک از تخمدان نزدیک میشوید، ممکن است تغییراتی را در بدنتان متوجه شوید. تغییرات مخفی و غیر مخفی که در قسمت علائم طبیعی آورده شده است نشان دهنده تخمک گذاری هستند. با دانستن این تغییرات میتوانید روز تخمک گذاری را حدس بزنید.
در هفته دوم بارداری، علائم به سرعت ظاهر نمی شوند. در واقع تا زمانی که هورمون های بارداری در سیستم شما به اندازه کافی نباشد در آزمایش حاملگی خانگی، تشخیص داده نمی شود. این اتفاق در هفته 4 رخ میدهد، که پریودی شما نیز قطع شده است. در این زمان، سطح هورمون بارداری به اندازه کافی بالا است و باعث بروز علائم حاملگی می شود.


وضعیت جنین در هفته دوم بارداری

مراحل کامل لقاح در این هفته توضیح داده میشود. حدود سیصد اسپرم وارد لوله های رحم می شود اما فقط یکی با تخمک لقاح انجام می دهد. پس از نفوذ اسپرم، تخمک سطح خود را به گونه ای ایجاد می کند که نسبت به وروز سایر اسپرم ها غیر قابل نفوذ باشد. هر تخمک و اسپرم حاوی بیست و سه کروموزوم هستند. تخمک، کروموزوم های ایکس و اسپرم، کروموزوم های ایکس یا وای را حمل می کنند. این کروموزوم ها ترکیب می شوند تا تخم بارور را تشکیل دهند و لقاح کامل شود (علائم تخمک بارور شده).
سلول تخمک پس از بیست و چهار ساعت پس از لقاح  بنفش می شود. لایه ای زرد رنگ و ضخیم نیز دور آن تشکیل می شود که غیر قابل نفوذ است.

مراحل تخمک پس از لقاح:

نطفه تشکیل شده به غدد هیپوفیز در مغز پیغام می فرستد که پریودی را قطع کند. در این حالت هورمون گنادوتروپین تشکیل می شود که باعث متوقف شدن پریودی می شود. این هورمون به حفظ مقدار پروژسترون مورد نیاز برای بارداری کمک می کند. این پروژسترون به نطفه کمک می کند در رحم نجات یابد و باعث رشد جنینی سالم شود.
در هفته چهارم تا پنجم نطفه تمام هورمون های لازم برای حفظ زندگی جنین را ترشح می کند. در این حالت نطفه مانند انسانی مستقل عمل می کند.

1- تقسیم سلول ها (روز اول تا سوم):

تخمک بارور سی ساعت نیاز دارد تا اولین تقسیم سلولی را انجام دهد. تخمک بارور یک دهم میلیمتر قطر دارد و به شانزده سلول تقسیم می شود. این شانزده سلول به رحم حرکت کرده و در روز سه وارد رحم می شوند. در این حالت سلول ها به پوشش رحم متصل می شوند و کاشت انجام می شود.

2- روز چهارم:

در این مرحله، مایع در داخل سلول ها تشکیل می شود و لایه بیرونی ضخیمی ایجاد می شود. در این حالت لایه داخلی نطفه و لایه خارجی جفت می باشد. کل سلول ها  شامل پنجاه و هشت سلول می باشد که بلاستوسیست نامیده می شود.

3- روز پنجم:

بلاستوسیست روزهای زیادی در رحم حضور دارد بدون این که عمل کاشت انجام شود. سطح خارجی سلول ها که غیر قابل نفوذ است حالا ناپدید می شود و بلاستوسیست برای کاشت وارد عمل می شود.


روش های پیش بینی تخمک گذاری

راه های زیادی برای پیش بینی تخمک گذاری وجود دارد. اگر به دنبال علائم تخمک گذاری هستید، می توانید زمان باروری را مشخص کنید و زمان مناسب نزدیکی جنسی را بدانید.

1- بررسی پریود:

در پریود معمولی، فاصله پریودی ها حدود بیست و هشت روز است. برخی خانم ها فاصله پریودی یکسانی ندارند و هر ماه با ماه دیگر فرق می کند. سعی کنید الگوی پریودی خود را بدانید. همچنین می توانید هر ماه روز پریودی را علامت بزنید یا از نرم افزار مخصوص باروری استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند زمان تخمک گذاری را محاسبه کنید.

2- دمای بدن:

در طول تخمک گذاری، دمای بدن تغییر می کند. احتمال باردار شدن دو تا سه روز پیش از  افزایش دمای بدن وجود دارد. می توانید دمای بدن را هر روز در زمانی یکسان اندازه گیری کنید. می توانید هنگامی که بیدار می شوید دمای بدن را اندازه بگیرید. با ثبت دما، می توانید الگویی پیدا کنید و پیش از افزایش دما می توانید نزدیکی جنسی داشته باشید.

3- ترشحات واژن:

هنگامی که تخمک گذاری انجام می دهید، بافت ترشحات واژن تغییر می کند. این ترشحات شفاف تر و لیزتر می شوند. بعد از تخمک گذاری، ترشحات ضخیم تر و مات تر می شوند و سپس ناپدید می شوند.

آزمایش تخمک گذاری:

روش دیگر تعیین زمان تخمک گذاری استفاده از کیت های آزمایش است (نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری). این کیت ها برای نمونه های ادرار استفاده می شود و هورمون هایی که تخمک گذاری را پیش بینی می کنند را اندازه می گیرد. باید برای تعیین نتیجه دقیق مطابق دستورالعمل نوشته شده عمل کنید.


توصیه ها در هفته دوم بارداری

* در هفته دوم بارداری بسته لوازم تخمینِ زمانِ تخمک‌گذاری، می تواند خرید مناسبی باشد. به کمک این کیت تخمک گذاری می توانید مقدار هورمون (LH) خود را اندازه گیری نمایید و زمانی که میزان آن بالا برود، متوجه می شوید که زمان آزاد شدن تخمک چه روزی خواهد بود، البته کاربرای که از نرم افزار اوما استفاده می کنند به راحتی روز تخمک گذاریشان را در داخل اپلیکیشن تخمک گذاری می بینند و همچنین روزهایی که در آن احتمال بالای بارداری وجود دارد با رنگ سبز رنگ نشان داده خواهد شد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از زمان تخمک گذاری بر روی این لینک مقاله کلیک نمایید.


علائم طبیعی در هفته دوم بارداری

نشانه های تخمک گذاری در هفته دوم بارداری :

  1.  افزایش ترشحات واژینال
  2.  درد مختصر یک طرفه تخمدان
  3.  تغییر در قوام ترشحات واژنی
  4.  تغییرات گردن رحم به صورت نرم شدن گردن رحم
  5.  نوسانات دمایی: افزایش ناگهانی دمای بدن

هشدارها در هفته دوم بارداری

1. درد یک طرفه در هفته دوم بارداری :

درد یک طرفه شکم که مداوم است ممکن است علامتی از کیست تخمدانی باشد. بعضی از کیست های تخمدانی عملکردی بوده و و مشکل آفرین نیستند ولی دانستن این مطلب با وجود اینکه باعث کاهش درد نمیشود، خیالتان را راحت میکند.

2. خونریزی یا لکه بینی در هفته دوم بارداری :

خونریزی یا لکه بینی در این مرحله قاعدگی میتواند طبیعی باشد، چنانچه خونریزی یا لکه بینی تان مداوم و طول کشیده باشد (لکه بینی در اوایل بارداری چند روز طول می کشد؟)، درمورد مشکلات بالقوه تان با پزشکتان صحبت کنید.


تغذیه در هفته دوم بارداری

1. انواع مختلفی غذا از همه گروه های غذایی بخورید و جایگزین های سالم و بهداشتی استفاده کنید. مطمئن باشید که رژیم شما حاوی سبزیجات نارنجی و سبز، غلات، و پروتئین باشد.
2. قابل قبول نیست که شیرینی و چربی نخورید ولی مقدار آن را محدود کنید.
3. از مولتی ویتامین‌های بارداری استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن‌تان فراهم شوند. فولیک اسید و آهن، دو ماده ‌ای هستند که مادران باردار به آن احتیاج دارند و در این قرص‌ها یافت می‌شوند. با پزشک خود درباره نوع و مصرف آن مشورت کنید. البته در سه ماهه اول بارداری کافی است که تنها اسید فولیک یا یدوفولیک مصرف کنید و نیازی به مصرف سایر مکمل ها نیست.
4.  مصرف کافئین اگر به صورت متعادل باشد خطری برای شما و جنین ایجاد نمی‌کند، اما اگر در روز بیشتر از 200 میلی‌گرم کافئین (در کاپوچینو یا قهوه) مصرف کنید خطر سقط جنین تا دو برابر افزایش می‌یابد.


ورزش در هفته دوم بارداری

تصمیم برای بارداری و مادرشدن شاید همراه با استرس باشد. ورزش یکی از راه های مفیدی است که شما را از قید و بند استرس و فشار های عصبی منفی می رهاند. پس سعی کنید در برنامه هفتگی خود 4 تا 5 روز در هفته و هر روز به مدت 30 دقیقه، ورزش کنید.


نکاتی برای پدرها در هفته دوم بارداری:

– همسرتان فکر می کند در این مرحله از بارداری نقشی ندارد اما سلامتی او و روش زندگی اش بر آینده فرزند تاثیر می گذارد.
– او باید عادات غذایی اش، قرص ها و عاداتش را مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل یا مواد مخدر  بررسی کند.
– می توانید پیش از باردار شدن قرص های ویتامین مصرف کنید. البته باید با پزشک هماهنگ کنید.
پیام پزشکان در سایت محشر دات کام: امیدواریم در هفته دوم بارداری حس خوبی داشته باشید. حتی اگر ظاهر جنین هنوز واضح نباشد، هفته دوم زمانی مهم و حیاتی برای جنین است. بنابراین در هفته دوم بارداری، درست بخورید، مراقب خود باشید و امیدواریم بارداری خوبی داشته باشید.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "هفته دوم بارداری" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: هفته دوم بارداری در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب هفته دوم بارداری را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال هفته دوم بارداری در فیسبوک
ارسال هفته دوم بارداری در تویتر
ارسال هفته دوم بارداری در واتس آپ
ارسال هفته دوم بارداری در تلگرام
خبرخوان هفته دوم بارداری

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ
0