موزه ملی ایران


موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که با اسم موزه ایران باستان هم شناخته می‌شود، با قدمت هشتاد ساله‌اش، مادرِ موزه‌ های تهران و ایران به حساب می‌آید. موزه ملی ایران به دلیل تنوع آثارِ موجود در آن و نیز به دلیل داشتن آثار تاریخی از دوره‌های متفاوت تاریخ ایران پیش و پس از اسلام، نه تنها بزرگ‌ترین موزه باستان شناسی ایران است، بلکه در شمار موزه های برتر جهان نیز است.

موزه ایران باستان، همانطور که از اسمش هم پیداست، آثار بسیار قدیمی و گرانبهایی دارد که شمارِ آن‌ها از سیصد هزار گذشته است و هر کدام از این اشیای تاریخی و باستانی، داستانِ جدایی برای حکایت دارند. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین اثر باستانی موجود در موزه ایران باستان به ششصد هزار سال پیش، به ابتدای حضور انسان‌ها در فلات ایران، بازمی‌گردد.

بخش‌های موزه ملی ایران

موزه ملی ایران که دارای این همه اثر تاریخی و باستانی است، به دو بخش بزرگ تقسیم شده است و هر کدام از این بخش‌ها، آثار باستانی خاص خودشان را دارند:

  • بخش موزه ایران باستان
  • بخش موزه دوران اسلامی

هر کدام از این بخش‌ها دارای آثار خاصِ خودشان هستند که از اسمشان هم تا حدودی مشخص است. در ادامه، هر کدام از این بخش‌های مختلف موزه ملی ایران را برای شما توضیح خواهیم داد.

بخش موزه ایران باستان

این بخش از موزه ملی ایران در طبقه دوم موزه است که به آن، بخشِ دوران پیش از تاریخ هم گفته می‌شود. در این بخش شما می‌توانید آثار باقی مانده از دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد را مشاهده کنید. آثار باستانیِ بخش ایران باستان در موزه ملی ایران در هفت تالارِ مجزا به نمایش گذاشته شده‌اند.

اگر تصمیم دارید که موزه های تهران را ببینید، این بخش از موزه ملی ایران را حتما ببینید تا نه تنها از تاریخ ایران، بلکه آثاری از تاریخ کل بشریت را به چشم خودتان ببینید.

بخش موزه دوران اسلامی

قسمت دوم موزه ملی ایران، موزه دوران اسلامی است. در این بخش، آثار باستانی که از ابتدای اسلام کشف شده‌اند نگه داری می‌شوند. قبل از این که وارد خودِ موزه شده و از آثار  باستانی موجود در آن دیدن کنید، بهتر است به معماری ساختمان موزه دقت کنید. ساختمان موزه دوران اسلامی با الهام گرفتن از هنر معماری عهد ساسانی با مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شده است.

اطلاعات در مورد موزه ملی ایران (آدرس، قیمت بلیط و…)

قبل از اینکه از موزه ملی ایران به صورت حضوری دیدن کنید، بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا هم بتوانید برنامه ریزی بهتری انجام بدهید و هم نهایت لذت را ببرید.

ساعات کاری موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در دو نیم سال، ساعات کاری مختلفی دارد:

  • ساعت کاری نیمه اول سال: 9 صبح تا 7 بعد از ظهر
  • ساعت کاری نیمه دوم سال: 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
موزه ملی ایران
موزه ملی ایران

قیمت بلیط موزه ملی ایران

همانطور که قبلا هم گفتیم، موزه ملی ایران دارای دو بخش است. به همین دلیل شما برای بازدید از هر بخش، باید بلیط جداگانه‌ای تهیه کنید.

  • قیمت بلیط بخش ایران باستان برای بازدید کنندگان ایرانی: 5 هزار تومان
  • قیمت بلیط بخش ایران باستان برای بازدید کنندگان غیر ایرانی: 30 هزار تومان
  • قیمت بلیط بخش دوران اسلامی برای بازدید کنندگان ایرانی: 3 هزار تومان
  • قیمت بلیط بخش دوران اسلامی برای بازدید کنندگان غیر ایرانی: 20 هزار تومان

توصیه می‌کنیم که در کل طول بازدیدتان از موزه ملی ایران، بلیط‌هایتان را همراه خودتان نگه دارید تا در صورت نیاز، به مسئولان نشان بدهید.

امکانات رفاهی موزه ملی ایران

موزه ملی ایران فقط یک موزه برای نمایش آثار باستانی نیست. اگر در حین بازدید از موزه ها احساس خستگی، تشنگی یا گرسنگی کردید، می‌توانید در کافه رستوران‌های موجود در آنجا استراحت کرده و غذا میل کنید. همچنین، اگر جزء افرادی هستید که دوست دارید در خانه‌تان هم آثار هنری و دستی داشته باشید، می‌توانید از فروشگاه‌های محصولات هنری موزه ملی ایران دیدن کرده و خرید انجام دهید.

علاوه بر این‌ها، یک گیشه امانات هم در موزه ملی ایران وجود دارد که می‌توانید برخی از وسایلتان را تحویل بدهید تا هم امنیت بیشتری داشته باشند و هم خودتان سبک‌تر و راحت‌تر سفر کنید. یادتان باشد که اشیایی که به گیشه امانات تحویل می‌دهید را باید همان روز تحویل بگیرید. در ضمن گیشه امانات، مواردی مانند پول نقد، دسته چک، کارت اعتباری، مدارک شخصی، جواهرات، پوشاک، و وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و تلفن همراه را قبول نمی‌کند.

اطلاعات تماس و آدرس موزه ملی ایران

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه راه بیفتید، سری به وبسایت موزه ملی ایران http://irannationalmuseum.ir/fa/ بزنید و اگر اطلاعات دیگری نیاز دارید، به دست بیاورید. همچنین اگر سوال خاصی برایتان پیش آمده، می‌توانید با شماره تلفن موزه ملی ایران (6-66702061-021) تماس گرفته و اطلاعات به دست بیاورید.

آدرس موزه ملی ایران

آدرس موزه ملی ایران: تهران، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک. همچنین می‌توانید از مسیریابی آدرس موزه ملی ایران با استفاده از گوگل مپ هم استفاده کنید. درضمن اگر می‌خواهید با استفاده از مترو به موزه ملی ایران بروید، می‌توانید سوار مترو خط 2 (فرهنگسرا – صادقیه) شده و در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید.

 

 

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "موزه ملی ایران" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: موزه ملی ایران در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب موزه ملی ایران را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال موزه ملی ایران در فیسبوک
ارسال موزه ملی ایران در تویتر
ارسال موزه ملی ایران در واتس آپ
ارسال موزه ملی ایران در تلگرام
خبرخوان موزه ملی ایران

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0