زندگی سالم در کاهش فشار خون


زندگی سالم در کاهش فشار خون

فشار خون

چاقی موجب فشارخون می‌شود. دلایل زیادی برای فشارخون تشخیص داده شده، که هم مداوا و هم تغییر در سبک زندگی را می‌طلبد،کاهش وزن، بخش مهمی از این تغییرات در سبک زندگیست که به مدیریت و کاهش فشارخون کمک می‌نماید. سه مورد زیر نه تنها به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک می‌کند بلکه به افرادی هم که درحال حاضر فشارخون نرمال دارند یا فشارخون‌شان روی مرز است هم کمک می‌کند تا از بالا رفتن فشارخون پیشگیری کرده و یا شروع آن را به تاخیر بیاندازند.

  1. ورزش کنید.

بیشتر دستورالعمل‌های بین‌المللی یا ملی توصیه می‌کنند حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط انجام دهید. این یعنی ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط، ۵ بار در هفته. و تحقیقات هم فواید سلامتی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه را ثابت کرده است. مثلا در پژوهش Nurses’ Health Study، آنهایی که پیاده‌روی تند داشتند و یا هر روز دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام می‌دادند، احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی طی ۲۶ سال آینده برایشان کمتر بود.

  1. سدیم کمتر و فیبر بیشتر مصرف کنید.

دهه‌ها تحقیق نشان داده، رژیم های غذایی که سدیم کم، فیبر بالا و پتاسیم و منیزیم زیاد دارند، به پیشگیری از فشارخون بالا یا کاهش آن کمک می‌کنند. این یکی از دلایل فراوانی است که انجمن قلب آمریکا رژیم غذایی مدیترانه ای و برنامه خوراکی دش( Dash diett) یا فشارخون‌کاه را برای پیشگیری از سکته مغزی(که به دلیل فشار خون بالا می‌تواند باشد) توصیه می‌کند. هردو این رژیم‌ها، مصرف زیاد فیبر و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده را تشویق می‌کنند و برنامه خوراکی دش هم به‌ویژه روی کاستن از مصرف سدیم متمرکز است.

  1. پنج درصد از وزن‌تان را کم کنید.

مطالعات نشان داده‌اند تنها ۵ تا ۱۰ درصد کاستن از وزن اضافی، برای کاهش چشمگیر ریسک دیابت، ناهنجاری‌های کلسترولی، فشارخون، بیماری‌های قلبی و غیره کافیست.

پژوهشگران دریافته‌اند حتی کمی وزن اضافی هم( مثلا دو نیم کیلو) می‌تواند فشار خون را بالا ببرد حتی در افراد سالم. در یک تحقیق که روی افراد سالم ۱۸ تا ۴۸ ساله که کمی اضافه وزن داشتند(نهایتا پنج و نیم کیلو) انجام شد، افزایش در فشارخون سیستولیک مشاهده گردید.

آنهایی هم که بیشتر اضافه وزن‌شان در ناحیه شکم بوده، بیشترین افزایش را در فشارخون داشتند.

همان‌طور که مقدار کمی اضافه وزن می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، کاهش وزن هرچند کوچک هم می‌تواند وضعیت فشارخون را بهتر کند. تحقیقی که بیماران ۲۰ تا ۵۵ ساله چاق را بررسی کرده بود، دریافت آنهایی که کالری دریافتی‌شان را تا ۸۰۰ کالری در روز کاهش داده بودند، نه فقط وزن کم کردند بلکه فشار خون‌شان هم پایین آمد. این مطالعه همچنین نشان داد آنهایی که وزن کم کرده بودند، احتمال ایست تنفس هنگام خواب هم کمتر شده بود که هم به چاقی مربوط است و هم به فشارخون بالا.

عوارض بیماری کووید ۱۹ در افراد دارای فشارخون بالا بیشتر و شدیدتر است

اگر فردی دچار پرفشاری خون باشد و همزمان به کووید ۱۹ نیز مبتلا شود عوارض و نشانه های بیماری در این فرد بیشتر و شدیدتر بروز می کند که در برخی موارد باعث مرگ خواهد شد.

افراد دارای بیماری های غیر واگیر مانند پرفشاری خون، دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی و مشکلات تنفسی و چاقی ییشتر در معرض ابتلای کووید 19 هستند و همچنین شدت بیماری و مرگ و میر در این افراد بیشتر است.

همه افراد فشار خون دارند به دلیل اینکه وقتی قلب، خون را پمپاژ می کند تا خون به قسمت های مختلف بدن برسد این پمپاژ خون دارای یک فشاری است که اگر از یک حدی بالاتر رود یعنی بالاتر از ۱۴ روی ۹ فرد دارای فشار خون بالا است.
انفرادی ادامه داد: پرفشاری خون یک بیماری دستگاه گردش خون است و در صورت عدم کنترل آن در درازمدت، مشکلاتی را در ناحیه قلب، کلیه و چشم ایجاد می کند که منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود.
وی سپس به ارتباط بین فشارخون و کووید 19 اشاره و بیان کرد: اگر فردی دچار پرفشاری خون باشد و همزمان به کووید ۱۹ نیز مبتلا شود عوارض و نشانه های بیماری در این فرد بیشتر و شدیدتر بروز می کند که در برخی موارد باعث مرگ می شود.

فشار خون بیماری ای نیست که تنها با دارو کنترل شود بلکه برای مقابله با آن باید شیوه زندگی تغییر کند مثلا در وعده های غذایی روزانه حدود ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات تازه گنجانده شود و میزان مصرف نمک، چربی ها و غذاهای سرخ کردنی نیز کاهش یابد.

استرس و اضطراب در افزایش فشارخون تاثیرگذار است و هر چه فرد مضطرب تر و پر استرس باشد فشارش خون بالا می رود و کنترل نمی شود لذا اموختن مهارت های زندگی می تواند کمک زیادی به این افراد کند.

گاها در شبکه های اجتماعی گفته شده که مصرف داروهای کنترل فشار خون باعث عوارض بیشتر کووید ۱۹ می شود درصورتی که این ادعا به اثبات نرسیده است بنابراین افرادی که داروهای کنترل فشار خون مصرف می کنند از قطع داروی خود به دلیل این شایعات خودداری نموده و با اطلاع از میزان فشار خون خود و مشورت با پزشک معالج به طور مرتب از داروهای خود استفاده کنند.

افراد دارای پرفشاری خون حتما پیاده روی و ورزش سبک به مدت روزی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت را در برنامه خود قرار دهند چرا که این کار باعث کنترل فشار خون می شود.
می‌افتد، زمانی که خون به دیواره‌های رگ‌های خونی فشار وارد می‌کند.

مرحله ۱: اگر شما تنها یک بار عدد بالا بخوانید، ممکن است واقعا فشار خون بالا نداشته باشید. چه چیزی تشخیص پرفشاری خون در هر مرحله را تعیین می‌کند؟  اگر عدد بالای فشار خون شما، در یک دوره زمانی باقی بماند.

مرحله ۲: فشار خون بالا در مرحله ۲ نشان دهنده یک وضعیت جدی‌تر است. اگر فشار خون شما یک عدد بالاتری از ۱۶۰ یا بیشتر و یا یک عدد کمتر از ۱۰۰ یا بیشتر را نشان می‌دهد، آن را فشار خون بالا مرحله ۲ در نظر بگیرید. در این مرحله، پزشک شما یک یا چند دارو برای کنترل فشار خون به شما توصیه می‌کند. اما شما نباید تنها به دارو‌ها برای درمان فشارخون اکتفا کنید.  عادت‌های زندگی در مرحله دوم به همان اندازه در مراحل دیگر اهمیت دارند.
مرحله محدوده خطر: فشار خون بالای ۱۸۰/۱۱۰ میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می‌دهد. انجمن قلب آمریکا به این اندازه گیری‌های بالا به عنوان “بحران فشار خون بالا” اشاره می‌کند. فشار خون در این محدوده به درمان فوری نیاز دارد حتی اگر نشانه‌هایی همراه نداشته باشد.

علل فشار خون بالا

اگرچه علت ایجاد فشار خون ناشناخته است، اما واضح است که رفتار‌ها و عوامل متعددی احتمال ایجاد فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

این عوامل عبارت‌اند از:

بی تحرکی
سیگار
اضافه وزن
داشتن رژیم غذایی دارای نمک فراوان
چربی خون و کلسترول خون بالا
سابقه خانوادگی فشار خون بالا
مصرف الکل بالا
در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان‌های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می‌باشد.


 علائم فشار خون بالا

بیشتر افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه‌ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید.

سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود.  شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید.

در اغلب موارد، فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی‌شود. بهترین شواهد نشان می‌دهد که فشار خون بالا، به جز در مورد بحران پرفشاری خون؛ باعث ایجاد سردرد یا خونریزی بینی نمی‌گردد.  یک اورژانس پزشکی برای فشار خون زمانی است که شماره فشار خون ۱۸۰/۱۲۰ mmHg یا بالاتر است. اگر فشار خون شما غیرعادی بالا باشد و شما سردرد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناتوانی می‌کنید، پنج دقیقه صبر کنید و مجددا آزمایش کنید. اگر دوباره شماره فشار خون شما مجددا ۱۸۰/۱۲۰ mm Hg یا بالاتر باشد، با ۱۱۵ تماس بگیرید.

علائم مختلف ممکن است به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد،   اما همیشه ناشی از فشار خون بالا نیستند.  از جمله:

لکه‌های خون در چشم

لکه‌های خون در چشم (خونریزی زیرکونیونتیک) در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج است، اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد نقاط خون نمی‌شود. شناور در چشم همچنین با فشار خون بالا ارتباط ندارد. با این حال، چشم پزشک (چشم پزشک) ممکن است قادر به تشخیص آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا درمان نشده است.

سوزش صورت

سوزش صورت زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی در صورت پدیدار شوند. این می‌تواند غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به برخی از عوامل مانند آفتاب، هوای سرد، غذا‌های تند، باد، نوشیدنی‌های گرم و محصولات مراقبت از پوست اتفاق بیفتد. سوزش صورت نیز می‌تواند با استرس‌های احساسی، قرار گرفتن در معرض گرما یا آب گرم، مصرف الکل و ورزش مواجه شود که این نیز می‌تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

سرماخوردگی

در حالی که سرگیجه می‌تواند یک اثر جانبی بعضی از دارو‌های فشار خون باشد، این امر به دلیل فشار خون بالا نیست. با این حال، سرگیجه نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر شروع ناگهانی داشته باشد. سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، راه رفتن در معرض خطر، نشانه‌های هشدار دهنده سکته است. فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته مغزی است.

درمان فشار خون بالا

مهمترین قدم برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون،  تغییر سبک زندگی است که شامل موارد زیر می‌شود:

فعالیت روزانه منظم داشته باشید

سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین موجود در سیگار  می‌تواند موقتاً فشار خون را افزایش دهد و سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.

نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. پیشنهاد می‌شود که روزانه کمتر از ۴ گرم نمک مصرف شود که معادل یک قاشق چای خوری است.

وزن خود را کاهش دهید. ورزش و تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که وزن خود را کم کنید.

میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید.

البته تغییر سبک زندگی ممکن است کافی نباشد. برخی افراد ممکن است برای درمان به داروی کاهش فشار خون نیاز داشته باشند. اگرچه دارو‌ها معمولاً بسیار تأثیر گذار هستند، اما در برخی افراد دارای عوارض جانبی نیز هستند.

معمولاً پزشکان با یک داروی دوز پایین برای یک بیمار شروع می‌کنند تا ببینند چگونه پیش می‌رود که اگر کارساز نبود، دارو‌های دیگری تجویز می‌شود یا ترکیبی از دارو‌ها استفاده می‌شود، تا فشار خون کنترل شود.

درمان خانگی فشار خون بالا
برای درمان خانگی این بیماری راه حل‌های کوتاه مدتی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

خوردن میوه‌هایی مانند زالزالک، خرمالوی نارس، انگور، فندق

جوشاندن عناب و نوشیدن آب گرفته شده از آن

نوشیدن آب گریپ فروت

استفاده از پرتقال و سیب درختی و زغال اخته

کاهش فشار خون و سبک زندگی
فشار خون

آیا فشار خون بالا باعث سردرد می‌شود؟

داشتن فشار خون بالا نشانه قوی از افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی است. این دلیل محکمی است که فشار خون را باید حداقل سالی یک بار تحت نظر پزشک چک کنید.

در حال حاضر تحقیقات مداومی  در مورد رابطه میان سردرد و فشار خون بالا در حال انجام است.

یکی از مهم‌ترین سوالات در مورد فشار خون این است که آیا فشار خون بالا می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود یا خیر. برخی مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر همبستگی قوی بین این دو را نشان می‌دهند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) از تحقیقاتی حمایت می‌کند که نشان می‌دهد سردرد نشانه‌ای از فشار خون بالا نیست. در حقیقت، AHA نشان می‌دهد در افرادی که فشار خون بالا دارند احتمال این که سردرد‌های مکرر دچار شوند کمتر است.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا تقریبا علامتی ندارند و تنها با رفتن به پزشک فشار خون خود را بررسی می‌کنند و شرایط خود را متوجه می‌شوند. سردرد فقط یک نشانه یا علامت فشار خون بالا است. متأسفانه، سردرد علامت چندین بیماری دیگر نیز هست و با داشتن سردرد صرف نمی‌توان فشار خون را تشخیص داد. اگر از علت سردرد شما مطمئن نیستید، باید به پزشک توجه کنید.
اگر سردرد شما جدید است یا غیر معمول است، یعنی متفاوت از سردرد‌های دیگر است که ممکن است تجربه کنید، ایده خوبی است که دکتر را ببینید و حداقل فشار خونتان را بررسی کنید.

فشار خون پایین

بیشتر پزشکان معتقدند که اگر در فردی فشار خون خوانده شده،  حداقل دوبار زیر ۹۰.۶۰ باشد، آن فرد دارای فشار خون پایین است.

آیا فشار خون پایین مشکلی دارد؟

برای برخی افراد فشار خون پایین نشانه‌ای از سلامتی است. این افراد معمولاً افرادی هستند که دارای اندام بسیار مناسب و دارای ضربان قلب پایین هستند. اما برای افراد دیگر فشار خون پایین یک مشکل محسوب می‌شود.

فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالاست و افراد دارای فشار خون پایین معمولاً انتظار می‌رود بیشتر از افراد دارای فشار خون بالا عمر کنند.

اگرچه افرادی که علائم فشار خون پایین را مشاهده می‌کنند هم باید به دکتر مراجعه کنند.


علت فشار خون پایین

معمولاً افرادی دچار فشار خون پایین می‌شوند که:

-در گرمای شدید هستند و بدن آن‌ها آب زیادی از دست داده است.

-بارداری

-در حال مصرف انواع مختلفی از دارو‌ها هستند.

-مصرف الکل و مواد مخدر زیادی دارند.

– حساسیت آلرژیکی دارند.

-شدیداً بوسیله یک عفونت بیمار هستند.

-مشکلات قلبی خاصی دارند.

-متحمل درد شدید هستند.


علائم فشار خون پایین

تپش قلب شدید

سرگیجه

تاری دید

تنگی نفس

پوست رنگ پریده

سبکی سر

تشنگی شدید​


درمان فشار خون پایین

اگر یک دلیل اساسی برای فشار خون پایین شما وجود دارد و شما را دچار مشکلاتی می‌کند؛ ممکن است شما برای آن مشکل، تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند نیاز به درمان ندارید.

درمان خانگی فشار خون پایین

مصرف چای دارچین باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین به صورت موقت باعث افزایش فشار خون‌ می‌شوند.

مصرف آب زیاد

همان گونه که گفته شد فشار خون از مهمترین عوامل در تعیین سلامتی است؛ لذا لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائم از نابسامانی فشار خون به پزشک مراجعه و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید.
فشار خون خود را اندازه بگیرید!
شما باید به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل کرده و اکثرا این اتفاق باید توسط یک پزشک انجام بگیرد. اما خود شما نیز می‌توانید با خواندن این مطلب، فشار خون را محاسبه کرده و در صورت مشاهده‌ی مورد مشکوکی سراغ پزشک بروید.

فشار خون بالا می‌تواند برای افرادی که پوست تیره دارند مشکل جدی تری به حساب بیاید! در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، مشخص شد افراد با پوست تیره و سیاه پوستان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون می‌شوند.

با این حال هر کسی می‌تواند به فشار خون مبتلا شود. پس از اندازه‌گیری فشار خون برای مشخص شدن غیرطبیعی بودن فشار خون باید این موارد را بدانید:

اولین یا بالاترین عدد را عدد سیستولیک می‌نامند. همچنین دومین یا عدد پایینی را عدد دیاستولیک نام گذاری کرده اند.

فشار خون معمولی باید بدین گونه باشد؛ عدد سیستولیک باید کمتر از ۱۲۰ mmHg و عدد دیاستولیک نیز باید کمتر از ۸۰ mmHg باشد.

فشار خون تقریبا بالا را مقادیر ۱۲۰ تا ۱۳۹ mmHg در عدد سیستولیک و ۸۰ تا ۸۹ در عدد دیاستولیک در نظر می‌گیرند.

اما اگر عدد سیستولیک از ۱۴۰ mmHg بیشتر و عدد دیاستولیک نیز از ۹۰ mmHg بیشتر بود، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

اگر فشار خون شما عادی است، حداقل هر دو سال یکبار آن را چک کنید. اما اگر فشار خون شما از حالت معمول بیشتر بود، باید با پزشک مشورت کرده و برای کنترل کردن فشار خون خود، توصیه‌های پزشک را مو به مو رعایت کنید. در این صورت شاید نیاز به اندازه‌گیری فشار خون به صورت روزمره باشد.

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "زندگی سالم در کاهش فشار خون" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: زندگی سالم در کاهش فشار خون در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب زندگی سالم در کاهش فشار خون را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال زندگی سالم در کاهش فشار خون در فیسبوک
ارسال زندگی سالم در کاهش فشار خون در تویتر
ارسال زندگی سالم در کاهش فشار خون در واتس آپ
ارسال زندگی سالم در کاهش فشار خون در تلگرام
خبرخوان زندگی سالم در کاهش فشار خون

فال حافظ

0