بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن


بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن

بهترین روش استخاره با قرآن

همه افراد در طول زندگی خود با شرایطی مواجه می شوند که احساس می کنند عقل آنها و دیگران نمی تواند بهترین راه ممکن را به آنها نشان دهد.

گاهی اوقات این مسأله انقدر دشوار است که افراد در درون خود احساس استیصال و درماندگی می کنند در این مواقع استخاره کردن با تکیه بر علم لایزال پرودگار راه روشنی برای هدایت انسان ها به شمار می رود و دغدغه های درونی آنها را ریشه کن می سازد.

بنابراین اطلاع از نحوه گرفتن استخاره و شرایط آن برای همه ما امری ضروریست. چطور استخاره بگیریم + استخاره گرفتن چگونه است را در سایت محشر می خوانید.

نحوه گرفتن استخاره قرآنی چگونه است

استخاره چیست ؟

استخاره به معنای طلب کردن خیر و نیکی در رابطه با موضوعی است که فرد در مورد آن برنامه شفافی ندارد و هنور تصمیم قطعی در مورد آن نگرفته است.

لذا با استخاره کردن و پیوند با حکمت ازلی از خداوند می خواهد تا بهترین کار را که با خیر و منفعت او همراه است، برایش روش سازد خواه انجام یک کار باشد و خواه ترک آن کار.

گرفتن استخاره سپردن اختیار و راهنمایی به منبع علم الهی و اعتماد به رأی و تصمیم این منبع است.

انواع استخاره

استخاره در دین مبین اسلام دارای انواع مختلفی است که از آن جمله می توان به استخاره با قرآن، استخاره با تسبیح، استخاره مطلق، استخاره با کاغذ، استخاره مشورتی و استخاره قلبی اشاره کرد.

لازم به ذکر است رایج ترین نوع استخاره، استخاره با قرآن و استخاره با تسبیح می باشد که برای گرفتن نتیجه مطلوب از این نوع استخاره ها باید به صورت صحیح و با آگاهی کامل استخاره بگیریم.

برای استخاره آنلاین با قرآن اینجا کلیک کنید

موضوع؛ قابل استخاره باشد

استخاره زمانی درست است که موضوع در خور استخاره باشد و افراد برای فهمیدن مصلحت و خیر خود واقعاً به استخاره نیازمند باشند.

موضوعی که افراد برای آن استخاره می گیرند باید شامل شرایط زیر باشد تا ضرورت گرفتن استخاره مشخص شود.

  • استخاره مربوط به واجبات دین نباشد
  • استخاره مربوط به کارهای حرام و مکروه نباشد
  • ● تصمیم گیری در مورد استخاره از طریق اعمال هیچ روش دیگری به جز گرفتن استخاره میسر نباشد.

مراحل قبل از گرفتن استخاره قرآنی

1- تعقل و تفکر

نیروی عقل مهمترین نعمتی است که خداوند بزرگ جهت هدایت انسان ها در اختیار آنها قرار داده است.

بنابراین در صورتی که افراد با بهره گیری از عقل و تفکر دقیق و حساب شده بتوانند مصلحت خویش را تشخیص دهند باید بر انتخاب چراغ هدایت درونی خود تکیه کنند و استخاره در چنین مواردی را ترک نمایند.

اما اگر نیروی عقل آنها پاسخگوی جواب مناسبی نبود باید از روش دیگری در ذیل بهره بگیرند و در صورت عدم نتیجه گیری مجدد اقدام به استخاره نمایند.

برای استخاره آنلاین با قرآن اینجا کلیک کنید

2- مشورت با خبرگان

پس از اینکه افراد با فکر کردن نتوانستند راه درست را تشخیص دهند مرحله بعدی مشورت با خبرگان و افراد مطلع و با تجربه است.

در هنگام مشورت با افراد با تجربه اگر نظر قاطعی از آنها دریافت کردید، لزومی برای گرفتن استخاره وجود ندارد و فقط باید به توصیه های این افراد عمل نمایید.

اما در صورتی که بعد از مرحله دوم نیز همچنان احساس تحیر، فروماندگی و بلاتکلیفی در این مورد داشته باشید،گرفتن استخاره برای یافتن مصلحت ضروریست.

 

3- در بهترین زمان استخاره بگیرید

گرفتن استخاره با استناد به کتب ادعیه دینی در ساعات خاصی از روز های هفته بهتر است؛ به همین دلیل توصیه می شود جهت انجام کلیه مراحل استخاره به بهترین وجه حتی الامکان در این ساعات استخاره بگیرید.

 

زمان مناسب استخاره :

  • ● روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر
  • ● روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب
  • ● روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب،پس از ناهار تا ظهر و از عصر تا وقت عشا
  • ● روز سه‌ شنبه از وقت ناهار تا ظهر و پس از عصر تا وقت نماز عشا
  • ● روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا
  • ● روز پنج‌شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهر تا نماز عشا
  • ● روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر

4- گرفتن استخاره را به مؤمنان آگاه بسپارید

مفاهیم قرآن برای هر کسی قابل ادراک نیست و فقط افراد آشنا با علوم قرآن و تفسیر می توانند مفهوم استخاره شما را دریابند.

بنابراین توصیه می شود در صورت عدم آگاهی کافی تا حد امکان خودتان با قرآن استخاره نگیرید و این کار را به افراد با تقوا و مطلع در این امر بسپارید تا اطلاعات سطحی شما و افراد غیر متخصص در زمینه مفاهیم قرآنی سبب گمراهی شما نشود و از نتیجه استخاره خود به درستی آگاه شوید.

آداب صحیح استخاره گرفتن با قرآن

آداب عمومی استخاره آدابی است که در همه انواع استخاره به ویژه استخاره با قرآن کریم رعایت می شود که انجام این آداب سبب صحت و بهبود کیفیت استخاره می شود

  • ● طهارت یا وضو
  • نشستن به سمت قبله
  • ● توجه و ارتباط قلبی با خداوند
  • ● استغفار کردن و طلب آمرزش از خداوند
  • ● بیان نیت استخاره قبل از گرفتن استخاره
بهترین روش استخاره
روش استخاره

چگونه استخاره کنیم؟ آداب استخاره با قرآن

بسيار مى شود كه انسان براى انجام كار مهمّى متحيّر و سرگردان مى شود و مطالعه درباره جوانب آن، رفع تحيّر از او نمى كند؛ با افراد آگاه مشورت مى كند، ولى آنها نيز نظرات مختلفى دارند، و او همچنان در كار خود سرگردان مى ماند و اگر اين سرگردانى ادامه يابد خسارت هاى سنگينى دامن گير او خواهد شد.

در اين گونه موارد، دستور استخاره داده شده است كه انسان طبق آداب ساده اى با خداوند بزرگ – به وسيله قرآن مجيد، يا تسبيح و مانند آن – مشورت كند و از ذات پاكش هدايت و راهنمايى به آنچه خير و صلاح اوست، بطلبد؛ به يقين خداوند نيز او را ـ طبق روايات صريحى كه داريم ـ راهنمايى خواهد كرد.

استخاره، نه تنها انسان را از حال تحيّر و سرگردانى – كه بدترين حالات است و مايه تلف شدن وقت و نيروى اوست – نجات مى بخشد، و او را با اراده و تصميم قوى و گام هاى استوار به سوى مقصد به حركت وا مى دارد؛ بلكه واقعاً نيز راهنما و راهگشا به سوى خيرات است و اين حقيقتى است كه در روايات اسلامى وارد شده، و ما خود بارها و بارها آزموده ايم كه استخاره ها گوئى معجزه مى كند.

گاه انسان براى كارى استخاره مى كند و مطابق آن، به سوى آن كار مى رود و ظاهراً نتيجه اى نمى گيرد؛ امّا بعد از ماه ها، يا سال ها، رمز عجيب آن استخاره را درمى يابد. به هر حال، استخاره را با پيشگويى نبايد اشتباه گرفت؛ بلكه استخاره خير و صلاح كار را از طريق درخواست از خداوند، به انسان نشان مى دهد.

نحوه گرفتن استخاره با قرآن

استخاره با قرآن مجید یکی از معمول ترین و بهترین روش های استخاره بوده که گرفتن این نوع استخاره به معنای درخواست خیر و مصلحت خود از خداوند با توسل به قرآن کریم است.

استخاره به وصیت پیامبر (ص) و استخاره به روش سید بن طاووس رایج ترین انواع استخاره با قرآن محسوب می شوند.

همچنین استخاره امام زمان (عج) نقل شده از آیت الله مرعشی نیز رایج ترین نوع استخاره با تسبیح به حساب می آید.

برای استخاره آنلاین با قرآن اینجا کلیک کنید

مراحل و روش استخاره با قرآن به وصیت پیامبر (ص)

1- انجام آداب عمومی استخاره

2- خواندن سوره توحید یا اخلاص 3 مرتبه

3- فرستادن صلوات بر محمد(ص) و آل او 3 مرتبه

4- بیان جمله اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فی غَیْبِکَ

به معنای خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم و (استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده

5- گشودن قرآن و خواندن سطر اول صفحه سمت راست

مراحل و روش استخاره به روش سید بن طاووس

1- انجام آداب عمومی استخاره

2- برداشتن کتاب قرآن و خواندن دعای

 

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّةِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَةً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَة

 

به معنای خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی.

3- باز کردن قرآن و ورق زدن هفت صفحه به سمت جلو

4- شمردن سطر هفتم از ورق هفتم در سمت چپ

مراحل و روش استخاره با تسبیح امام زمان (عج)

1- عمل به آداب عمومی استخاره

2- فرستادن صلوات بر محمد (ص) و آل او 3 مرتبه

3- گرفتن قبضه ای از تسبیح و شمردن دانه های قبضه

4- اگر در پایان شمارش قبضه تسبیح دو دانه باقی بماند جواب استخاره بد است و اگر یکی بماند خوب است.

5- استخاره مجدد به نیت ترک عمل در صورتی که جواب استخاره خوب آمده باشد.

6- اگر بعد از شمارش قبضه تسبیح دانه باقی مانده زوج بود استخاره اول خوب است و اگر یکی باقی ماند استخاره اول میانه است.

شرایط اعتبار استخاره

هرگز در خصوص یک مورد چندین بار استخاره نگیرید و از تکرار در خصوص گرفتن استخاره بپرهیزید.

به خاطر داشته باشید در استخاره های مکرر تنها استخاره اول دارای اعتبار می باشد و سایر استخاره ها فاقد اعتبار هستند.

بنابراین جهت پی بردن به مصلحت خویش در هر مورد گرفتن استخاره صرفاً یکبار کافیست. همچنین تکرار در امر استخاره نشانگر عدم یقین شما به درستی و صحت این امر است که به هیچ وجه نگرش شایسته ای به شمار نمی رود.

نحوه آداب صحیح استخاره گرفتن با قرآن

دو چيز را به هنگام استخاره نبايد فراموش كرد:

  1. استخاره منحصر به جايى است كه مثبت يا منفى بودن كار بر انسان روشن نباشد، و با تفكّر و انديشه، و حتّى با مشورت كردن با افراد خبره و صاحب نظر نيز روشن نشود؛ اين جا، جاى استخاره است و در غير اين صورت استخاره كردن، اشتباه است.
  2. از استخاره هاى مكرّر در يك چيز بايد پرهيز كرد (مگر اين كه فاصله قابل توجّهى بشود و يا اين كه شرايط تغيير كند.) در استخاره هاى مكرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقيّه اعتبارى ندارد.
    بايد انسان بعد از استخاره – با شرايطى كه در بالا گفته شد – ترديد نكند و به دنبال آن به راه بيفتد و از خدا خير و صلاح خويش را بطلبد و بر ذات پاك او توكّل كند، و مطمئن باشد نتيجه خواهد گرفت.

معناى ديگر استخاره:

استخاره معناى ديگرى هم دارد كه در روايات اسلامى كراراً به آن اشاره شده است و آن طلب خير و سعادت از ذات پاك خداست.

يعنى به هنگام شروع در يك كار ـ حتّى كارهاى روشنى كه براى آن استخاره نكرده است ـ انسان از خداوند خير و سعادت خود را بخواهد (اصولا استخاره به معناى طلب خير است) و با گفتن جمله «أَسْتَخيرُاللّهَ بِرَحْمَتِهِ» (از رحمت الهى طلب خير و سعادت مى كنم)، به آن كار اقدام كند و مى تواند اين مطلب را به فارسى هم بگويد. به هر حال، استخاره به اين معنا طبق روايات اسلامى نيز، بسيار مفيد و مؤثّر است.

در روايتى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم:

«مَا اسْتَخارَ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلاّ خارَ لَهُ؛ هيچ بنده با ايمانى از خداوند طلب خير نكرد، مگر آن كه پروردگار سعادت او را فراهم ساخت».(1)

همچنين اميرمؤمنان (عليه السلام) به فرزندش امام حسن(عليه السلام) فرمود:

«وَأَكْثِرِ الاِْسْتِخارَةَ؛ بسيار از خداوند طلب خير نما».(2)

در حديثى از امام صادق(عليه السلام) آمده است كه فرمود:

در سجده آخر نماز شب، از خداوند طلب خير نما و صد و يك مرتبه بگو: «أَسْتَخِيرُاللّهَ بِرَحْمَتِهِ؛ از رحمت خداوند طلب خير و سعادت مى كنم».(3)

همچنين در سجده آخر نافله صبح نيز، استخاره به همين معنا وارد شده است.(4)


آداب استخاره:

در روايات اسلامى آداب ويژه اى براى استخاره به معناى معروف آن، ذكر شده؛ مانند وضو داشتن و رو به قبله بودن و حالت توجّه و ارتباط قلبى با خداوند داشتن و استغفار كردن به هنگام استخاره و مانند آن(5) و اين امور، مطلوب و قطعاً مؤثّر است.

منابع:

1. بحارالانوار، جلد 88، صفحه 224، حديث 4.

2. نهج البلاغه، نامه 31.

3. فقيه، جلد 1، صفحه 562، حديث 1552.

4. همان مدرك، صفحه 563، حديث 1553.

5. رجوع شود به: جواهرالكلام، جلد 12، صفحه 161 و 162.

 

برای استخاره آنلاین با قرآن اینجا کلیک کنید

محشر دات کام سایتی قدیمی و پربازدید!. تبلیغات در محشر دات کام به صورت کلیکی، گزینه خیلی خوب و مقرون به صرفه ای برای تبلبغات است.
هر کلیک فقط 100 تومان!
اگر مطلب "بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن" برای شما مفید بوده است با کلیک بر روی آگهی های زیر از ما حمایت کنید
و در صورت تمایل برای درج آگهی در صفحه مربوط به: بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن در وب سایت محشر، با شماره 09123833830 تماس بگیرید و یا واتس آپ پیام بدید

مطلب بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن را برای دوستان خود ارسال کنید

ارسال بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن در فیسبوک
ارسال بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن در تویتر
ارسال بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن در واتس آپ
ارسال بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن در تلگرام
خبرخوان بهترین روش استخاره با قرآن + آداب صحیح استخاره گرفتن

Mahshar

دانستنی فال طالع بینی بهداشت سلامت سبک زندگی سفر گردشگری آشپزی تغذیه ازدواج همسرداری ترفند بورس


فال حافظ

0